Pierwszy samochód elektryczny Jaguar

Jaguar I-PACE przed domem




  • Nowy Jaguar I‑PACE z napędem elektrycznym czyni markę Jaguar jednym z liderów elektrycznej rewolucji

  • Zaprojektowany jako samochód elektryczny, I‑PACE charakteryzuje się odważną, opływową linią nadwozia oraz wnętrzem oferującym ilość przestrzeni odpowiednią dla pięciu pasażerów oraz ich bagażu

  • Iście elektryzujące osiągi zapewniają dwa, zaprojektowane samodzielnie przez Jaguara silniki elektryczne o łącznej mocy 400 KM. Generują one 696 Nm momentu obrotowego i rozpędzają samochód od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy

  • Akumulatory litowo-jonowe o pojemności 90 kWh pozwalają na pokonanie 470 km1, zaś specjalny system nawigacyjny wybiera trasę pod kątem zapewnienia jak największego zasięgu

  • Unikalna, dostosowana specjalnie do potrzeb pojazdu elektrycznego struktura nadwozia jest najsztywniejszą pod względem odporności na skręcanie konstrukcją Jaguara i zapewnia rozkład mas wynoszący 50:50

  • Możliwość wykorzystania publicznych ładowarek do szybkiego uzupełnienia energii (od 0 do 80%) w 40 minut2. Zasięg 100 kilometrów uzyskiwany jest już po 15-minutowym ładowaniu

  • Zaawansowany system konfiguracyjny Smart Settings korzysta z algorytmów sztucznej inteligencji, by dostosować parametry modelu I‑PACE do indywidualnych preferencji kierowcy

  • Dzięki technologii bezprzewodowych aktualizacji, I‑PACE będzie zawsze wyposażony w najnowszą wersję oprogramowania

  • Użytkownicy nie muszą martwić się obsługą samochodu dzięki 8-letniej gwarancji na akumulatory3


1 Według europejskiego cyklu WLTP
2 Przy wykorzystaniu ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW
3 8-letnia gwarancja na akumulatory ograniczona przebiegiem 160,000 km oraz poziomem sprawności wynoszącym 70%. 3-letnia gwarancja na samochód




Jaguar I‑PACE to samochód z napędem elektrycznym, na jaki czekali kierowcy na całym świecie. Jest inteligentny, bezpieczny i nie emituje szkodliwych subtancji do atmosfery.

Model I‑PACE zapewnia charakterystyczne dla samochodów sportowych osiągi, wykorzystuje najnowsze algorytmy sztucznej inteligencji oraz oferuje wysoki poziom praktyczności typowy dla 5-miejscowego SUV-a, czyniąc markę Jaguar jednym z liderów elektrycznej rewolucji.

„Rozpoczęliśmy od czystej kartki papieru. Chcieliśmy wykorzystać nowe rozwiązania w dziedzinie akumulatorów i połączyć je z zaprojektowaną od podstaw architekturą nadwozia, tak by zoptymalizować osiągi, własności aerodynamiczne oraz ilość miejsca dostępnego wewnątrz pojazdu. Wynikiem naszych prac jest model I‑PACE - prawdziwy Jaguar, a jednocześnie pierwszy samochód elektryczny w pełni pomyślany pod kątem zaspokojenia oczekiwań kierowcy”. „Nabywcy Jaguara I‑PACE mogą zapomnieć o takim przeżytku jak stacje benzynowe. Po podłączeniu samochodu do ładowarki na noc, będą codziennie budzić się z ”!
Ian Hoban, Dyrektor ds. linii modelowej, Jaguar

NAPĘD ELEKTRYCZNY
Dzięki najnowocześniejszym akumulatorom litowo-jonowym o pojemności 90 kWh, które składają się z 432 ogniw pakietowych, zasięg modelu I‑PACE wynosi 470 km (w europejskim cyklu WLTP). Korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego (o mocy 100 kW), właściciele będą mogli naładować akumulatory od 0 do 80% zaledwie w 40 minut. Naścienna, domowa ładowarka prądu zmiennego (7 kW) pozwoli na uzyskanie takiego samego zasięgu w nieco ponad dziesięć godzin – jest to idealne rozwiązanie do ładowania nocnego.

Gama inteligentnych rozwiązań zwiększających zasięg pojazdu obejmuje także system wstępnego kondycjonowania baterii: po podłączeniu do źródła zasilania, Jaguar I‑PACE automatycznie zwiększy (lub obniży) temperaturę akumulatorów tak, aby zmaksymalizować zasięg przed wyruszeniem w trasę.

OSIĄGI
Dwa zaprojektowane samodzielnie przez Jaguara silniki elektryczne - z półosiami przechodzącymi przez korpus silnika, co pozwala zachować kompaktowe wymiary - zostały zamontowane przy każdej z osi. Generują one łącznie 400 KM mocy i 696 Nm momentu obrotowego, zapewniając napęd na wszystkie koła i doskonałą przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni.

Natychmiastowa dostępność momentu obrotowego oraz wysoka sprawność silników elektrycznych gwarantują typowe dla samochodu sportowego osiągi, rozpędzając model I‑PACE od zera do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy. Wyśmienite osiągi idą w parze w wyjątkowo wysokim poziomem komfortu i przyjemności z jazdy.

W wykonanym z aluminium i przystosowanym specjalnie do potrzeb pojazdu elektrycznego nadwoziu wykorzystano technologię nitowania i klejenia, która zapewnia lekkość i sztywność konstrukcji. Wraz z pełniącym rolę elementu strukturalnego pakietem akumulatorów, nadwozie gwarantuje sztywność skrętną na poziomie 36 kNm/stopień - jest to najwyższa wartość uzyskana kiedykolwiek w samochodzie marki Jaguar.

Akumulatory są umieszczone centralnie, pomiędzy osiami oraz możliwie jak najniżej. Ich obudowa jest odizolowana od podłogi pojazdu specjalnym uszczelnieniem. Takie rozwiązania zapewnia idealny rozkład masy (50:50) oraz sprawia, że środek ciężkości znajduje się bardzo nisko. W połączeniu z podwójnymi wahaczami poprzecznymi zastosowanymi w przednim zawieszeniu, oraz z tylną osią typu Integral Link z (opcjonalnym) zawieszeniem pneumatycznym, a także z systemem aktywnego zawieszenia, rozwiązanie to zapewnia doskonałe własności jezdne i bardzo wysoki poziom komfortu.

DESIGN
Trudno będzie spotkać na drodze drugi samochód, który będzie wyglądał i jeździł tak, jak Jaguar I‑PACE. Został on zaprojektowany w taki sposób, by jak najlepiej wykorzystać możliwości oraz kompaktowe wymiary zaawansowanego technicznie elektrycznego układu napędowego.

Opływowa, przypominająca nadwozie typu Coupe sylwetka została zainspirowana wyczynowym Jaguarem C-X75. Do jej elementów charakterystycznych należą: krótka, nisko osadzona maska, pełniący rolę spojlera aerodynamicznego dach oraz zaokrąglona tylna szyba. Przesunięty ku przodowi przedział pasażerski (Cab-forward) kontrastuje z kanciastym tyłem, który pozwala na obniżenie współczynnika oporu powietrza do wartości jedynie 0,29 Cd. Aby zapewnić zarówno odpowiedni poziom chłodzenia, jak i korzystne własności aerodynamiczne, aktywne przesłony wlotu powietrza otwierają się, kiedy konieczne jest schłodzenie podzespołów. Poza tym pozostają zamknięte, przekierowując powietrze przez zintegrowany z maską wlot, a tym samym zapewniając jego niezakłócony przepływ wokół sylwetki pojazdu.

Wnętrze zaprojektowano tak, by zapewnić pasażerom jak największą ilość miejsca. Dzięki zaawansowanym materiałom - w tym dostępnej opcjonalnie tapicerce z wysokogatunkowej tkaniny o nazwie Kvadrat - oraz niezwykłej dbałości o szczegóły od razu widać, że mamy do czynienia z prawdziwym Jaguarem.

Choć I‑PACE plasuje się segmencie SUV-ów średniej wielkości, dzięki przesuniętej ku przodowi kabinie oraz elektrycznemu zespołowi napędowemu, ilość miejsca we wnętrzu jest porównywalna z dużymi SUV-ami. Pasażerowie podróżujący z tyłu mają 890 mm miejsca na nogi, a za sprawą braku tunelu nad tradycyjną skrzynią biegów, zabudowano przydatny schowek środkowy o pojemności 10,5 litra. Pod tylnymi siedzeniami znajdują się schowki na tablet i laptop, zaś bagażnik ma pojemność 656 litrów (1,453 litry po złożeniu tylnej kanapy).

ŁĄCZNOŚĆ I MULTIMEDIA
I‑PACE jest pierwszym modelem Jaguara, w którym zastosowano pokładowy system informacji i rozrywki o nazwie Touch Pro Duo. Wykorzystuje on innowacyjne połączenie ekranów dotykowych, czujników pojemnościowych oraz fizycznych przycisków i jest niezwykle intuicyjny w obsłudze.

Nowy system nawigacji dostosowany do potrzeb samochodu elektrycznego uwzględnia topografię trasy, a także informacje zebrane podczas wcześniejszych podróży, takie jak styl jazdy kierowcy, by niezwykle dokładnie wyliczyć zasięg oraz stan naładowania baterii, zapewniając tym samym kierowcy poczucie pełnego komfortu i spokoju.

Zaawansowany system „Smart Settings” opiera się na sztucznej inteligencji określając preferencje poszczególnych kierowców i dostosowując do nich parametry układu jezdnego oraz konfigurację wnętrza modelu I‑PACE.

I‑PACE będzie również współpracował w aplikacją Amazon Alexa. Dzięki temu użytkownicy korzystający z urządzeń obsługujących system Alexa będą mogli zapytać o informacje pochodzące z aplikacji Jaguar InControl. Na przykład: Czy samochód jest zamknięty? Jaki jest poziom naładowania baterii? Czy zasięg wystarczy, bym dojechał do pracy?

Aby zapewnić użytkownikom dostęp do najnowszej wersji oprogramowania sterującego systemem informacji i multimediów, układami telematycznymi oraz ładowaniem akumulatorów, model I‑PACE będzie pierwszym Jaguarem aktualizującym oprogramowanie bezprzewodowo, w sposób niezauważalny dla użytkownika.

EKSPLOATACJA
Dzięki konkurencyjnym kosztom ponoszonym w całym cyklu życia produktu oraz wysokim wartościom rezydualnym, I‑PACE będzie chętnie wybierany przez klientów prywatnych oraz firmy dążące do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko oraz do zmniejszenia kosztów eksploatacji floty.
Pierwsze modele I‑PACE trafią na polski rynek jeszcze przed wakacjami 2018 roku i będą dostępne w wersjach S, SE oraz HSE. Oferowana będzie także odmiana First Edition, zaś wszystkie wersje będą inspirowane zaprezentowanym pierwotnie pojazdem koncepcyjnym.

Jako firma odpowiedzialna społecznie, Jaguar Land Rover dąży do ograniczenia negatywnych zmian w środowisku naturalnym i planuje zwiększyć żywotność stosowanych w jej pojazdach elektrycznych akumulatorów nawiązując współpracę z przedsiębiorstwami recyklingowymi oraz prowadząc próby ponownego wykorzystania systemów przechowywania energii.