Jak przebiega i ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Niższy koszt ładowania samochodu elektrycznego w porównaniu z tankowaniem to jedna z zalet pojazdów na prąd. W przypadku przejechania 100 km to nawet ponad 40 zł oszczędności. Auta elektryczne można ładować prądem przemiennym (AC) lub stałym (DC), korzystając z przydomowego garażu lub parkingu albo ogólnodostępnych stacji. Jak to wygląda w praktyce i ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu i na stacji? Odpowiadamy!

Liczba stacji ładowania w Polsce systematycznie rośnie. W grudniu 2021 r. do dyspozycji kierowców były 1932 urządzenia, w tym 1345 standardowych ładowarek oraz 587 stacji szybkiego ładowania*. Jeszcze pod koniec 2019 r. stacji ogółem było ok. 1000, więc w ciągu 2 lat liczba punktów, w których można naładować samochód elektryczny, wzrosła dwukrotnie.

Zaletą auta na prąd jest to, że nie trzeba mu dostarczać energii w specjalnym punkcie. Standardowy pojazd spalinowy zatankujesz do pełna tylko na stacji benzynowej. Samochód elektryczny możesz zaś naładować z przydomowego gniazdka czy na firmowym parkingu, gdy jesteś w pracy.

Ładowanie samochodu elektrycznego prądem stałym i zmiennym – czym się różni?

Samochody elektryczne można ładować prądem przemiennym (AC) lub stałym (DC). Na czym polega różnica z punktu widzenia użytkownika?

Sprowadza się głównie do czasu ładowania oraz tego, jakie urządzenie może zostać wykorzystane do zasilenia BEV (ang. Battery Eletric Vehicle – akumulatorowy samochód elektryczny). W przypadku prądu przemiennego są to gniazdko domowe, domowa ładowarka lub wallbox. Do ładowania prądem stałym potrzebna jest szybka ładowarka.

Ogniwa pryzmatyczne

Ładowanie prądem przemiennym, czyli wolniejsze, może pozytywnie wpłynąć na żywotność akumulatorów. Z drugiej strony – nowoczesne samochody elektryczne są zaprojektowane w taki sposób, aby optymalnie wykorzystać źródło zasilania. Założeniem konstruktorów jest zachowanie sprawności akumulatora przez cały okres użytkowania, więc ładowanie DC nie uszkodzi baterii. Dobrym pomysłem może być jednak utrzymanie równowagi między ładowaniem prądem stałym i prądem przemiennym.

Ile wynosi czas ładowania samochodu elektrycznego w zależności od źródła prądu? W tabeli znajdziesz wyliczenia dla Jaguara I-PACE, który ma akumulator o pojemności 90 kWh, zapewniający zasięg do 470 km w cyklu WLTP.

Typ ładowania Prąd Moc Czas ładowania od 0 do 100%
Gniazdko domowe Przemienny (AC) 2,3 kW 39 godzin
Ładowarka domowa Przemienny (AC) 7 kW 13 godzin
Domowy Wall box Przemienny (AC) 11 kW 8,2 godziny
Standardowa stacja ładowania Przemienny (AC) 22 kW 4 godziny
Stacja szybkiego ładowania Stały (DC) 100 kW 40 minut*

* W przypadku bardzo szybkiego ładowania zaleca się uzupełnianie energii do 80%, ponieważ szybkość ładowania maleje, gdy akumulator zbliża się do stanu całkowicie naładowanego.

Wbrew pozorom stosunkowo długi czas ładowania przy pomocy gniazdka nie musi być problemem eksploatacyjnym. Po pierwsze, jeśli auto będzie regularnie podłączane, nie dojdzie do wyczerpania zapasu energii. Po drugie, kierowcy w Europie pokonują dziennie średnio zaledwie 31 km**. Dla przykładu – po godzinie ładowania Jaguara I-PACE z gniazdka zyskasz 11 km zasięgu, a z domowej ładowarki 7 kW już 35 km. W trasie szybka ładowarka pozwala zwiększyć zasięg modelu I-PACE o blisko 130 km w ciągu 15 minut.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Koszt ładowania samochodu elektrycznego będzie najniższy, jeśli auto będzie podłączane do gniazdka, ładowarki domowej lub wallboxa. Cena domowej energii elektrycznej jest bowiem niższa w stosunku do stawek za korzystanie ze stacji ładowania.

Co ważne, gdy masz stały dostęp do źródła prądu, możesz ładować samochód elektryczny w nocy lub poza godzinami szczytowymi (w zależności od wybranej taryfy), kiedy cena energii jest najmniejsza. W Jaguarze I-PACE możesz włączyć funkcję ładowania czasowego. Korzystając z ekranu dotykowego lub aplikacji Jaguar Remote, ustalisz godziny, w których auto ma pobierać prąd.

Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego? Wyliczenia z tabeli pokazują, ile trzeba zapłacić w przypadku modelu Jaguar I-PACE (podane stawki za kWh są orientacyjne i mogą różnić się od rzeczywistych).

Taryfa Stawka za prąd Koszt ładowania od 0 do 100% Ładowanie od 20 do 80%
G11 (stała stawka) 0,66 zł/kWh 59,40 zł 35,64 zł
G12 (dzień) 0,75 zł/kWh 67,50 zł 40,5 zł
G12 (noc) 0,34 zł/kWh 30,60 zł 18,36 zł

Chcesz samodzielnie policzyć, jaki będzie koszt ładowania samochodu elektrycznego do 100%? Wystarczy, że pomnożysz cenę prądu przez pojemność baterii, np. 0,66 zł/kWh × 90 kWh = 59,4 zł.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji?

Nie każdy ma możliwość ładowania samochodu elektrycznego w przydomowym garażu lub na osiedlowym parkingu. W takim przypadku można skorzystać z ogólnodostępnych stacji. Często są one zlokalizowane w miejscach użyteczności publicznej, przy supermarketach, biurowcach, parkingach miejskich czy punktach postojowych na autostradach. Samochód elektryczny możesz więc zasilić prądem, gdy idziesz na zakupy, siłownię, do banku, załatwić sprawy biznesowe czy w trasie, podczas przerwy na odpoczynek.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji? Stawki najczęściej są wyższe w porównaniu z taryfami za domowy prąd. Operatorzy oferują jednak możliwość rejestracji lub wykupienia abonamentu, co obniża koszt 1 kWh od kilku do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu z jednorazowym podłączeniem.

Koszt ładowania auta elektrycznego na stacji zależy od danego operatora. Przykładowe stawki popularnych sieci ładowania znajdziesz w tabeli poglądowej (stan na luty 2022 r., pełne i aktualne cenniki dostępne u operatorów). Wyliczenia kosztów ładowania dotyczą modelu Jaguar I-PACE i są orientacyjne, nie uwzględniają opłaty postojowej oraz ceny za abonament.

Operator Abonament lub rejestracja Opłata miesięczna za abonament Typ ładowania Stawka za prąd Koszt ładowania od 0 do 100% Ładowanie od 20 do 80%
Operator 1 Energia Max 76,82 zł AC i DC do 25 kW 0,85 zł/kWh 76,5 zł 45,9 zł
Operator 1 Energia Max 76,82 zł DC od 70 do 140 kW 1,10 zł/kWh 99 zł 59,4 zł
Operator 1 Jednorazowe ładowanie nd. AC i DC do 25 kW 1,36 zł/kWh 122,4 zł 73,44 zł
Operator 1 Jednorazowe ładowanie nd. DC od 70 do 140 kW 2,34 zł/kWh 210,6 zł 126,36 zł
Operator 2 Jednorazowe ładowanie nd. AC 1,22 zł/kWh 109,8 zł 65,88 zł
Operator 2 Jednorazowe ładowanie nd. DC od 50 kW 2,04 zł/kWh 183,6 zł 110,16 zł
Operator 3 Rejestracja nd. AC 1,09 zł/kWh 98,1 zł 58,86 zł
Operator 3 Rejestracja nd. DC 1,85 zł/kWh 166,5 zł 99,9 zł
Operator 4 Comfort 60 zł AC 1,00 zł/kWh 90 zł 54 zł
Operator 4 Comfort 60 zł DC od 100 do 150 kW 1,40 zł/kWh 126 zł 75,6 zł
Operator 4 Jednorazowe ładowanie nd. AC 1,40 zł/kWh 126 zł 75,6 zł
Operator 4 Jednorazowe ładowanie nd. DC od 100 do 150 kW 2,20 zł/kWh 198 zł 118,8 zł
Operator 5 Rejestracja nd. AC 1,21 zł/kWh 108,9 zł 65,34 zł
Operator 5 Rejestracja nd. DC 1,99 zł/kWh 179,1 zł 107,46 zł
Operator 5 Jednorazowe ładowanie nd. AC 1,31 zł/kWh 117,9 zł 70,74 zł
Operator 5 Jednorazowe ładowanie nd. DC 2,31 zł/kWh 207,9 zł 124,74 zł
Operator 6 Jednorazowe ładowanie nd. AC i DC 59 zł – stała stawka za ładowanie, bez względu na czas ładowania i zużytą energię 59 zł 59 zł

Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym – przykładowe wyliczenia

Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego, żeby można było nim przejechać 100 km? W przykładowych wyliczeniach, dotyczących Jaguara I-PACE, przyjęliśmy, że:

  • przy ładowaniu w domu stawka wynosi 0,66 zł/kWh (stała taryfa całodobowa),

  • przy ładowaniu na stacji koszt jest liczony według przybliżonej przeciętnej stawki za korzystanie ze stacji AC (1,20 zł/kWh) oraz DC (2,00 zł/kWh),

  • zużycie kWh/100 km Jaguara I-PACE to dane z cyklu WLTP – fazy niskiej (ruch miejski), wysokiej (jazda w trasie) i mieszanej.

KOSZT PRZEJECHANIA 100 KM W MIEŚCIE

Stawka Typ ładowania Zużycie energii Koszt na 100 km
0,66 zł/kWh Gniazdko, domowa ładowarka, wallbox 16,8-19,2 kWh/100 km 11,09-12,67 zł
1,20 zł/kWh Stacja ładowania AC 16,8-19,2 kWh/100 km 20,16-23,04 zł
2,00 zł/kWh Stacja ładowania DC 16,8-19,2 kWh/100 km 33,6-38,4 zł

KOSZT PRZEJECHANIA 100 KM W TRASIE

Stawka Typ ładowania Zużycie energii Koszt na 100 km
0,66 zł/kWh Gniazdko, domowa ładowarka, wallbox 20,0-23,1 kWh/100 km 13,2-15,24 zł
1,20 zł/kWh Stacja ładowania AC 20,0-23,1 kWh/100 km 24-27,72 zł
2,00 zł/kWh Stacja ładowania DC 20,0-23,1 kWh/100 km 40-46,2 zł

KOSZT PRZEJECHANIA 100 KM W CYKLU MIESZANYM

Stawka Typ ładowania Zużycie energii Koszt na 100 km
0,66 zł/kWh Gniazdko, domowa ładowarka, wallbox 22,0-25,2 kWh/100 km 14,52-16,63 zł
1,20 zł/kWh Stacja ładowania AC 22,0-25,2 kWh/100 km 26,4-30,24 zł
2,00 zł/kWh Stacja ładowania DC 22,0-25,2 kWh/100 km 44-50,4 zł

Porównanie kosztów eksploatacji samochodów elektrycznych i spalinowych

Jak wypada koszt ładowania samochodu elektrycznego w porównaniu z tankowaniem samochodu spalinowego? W szacunkach poniżej znajdziesz dane, które pokażą różnicę w wydatkach na energię i paliwo. Tabela zakłada, że auto spalinowe ma bak o pojemności 50 l.

Pojazd Stawka za energię/paliwo Koszt ładowania/tankowania do pełna
Jaguar I-PACE 0,34 zł/kWh 30,60 zł
Jaguar I-PACE 0,66 zł/kWh 59,40 zł
Jaguar I-PACE 2,34 zł/kWh 210 zł
Samochód spalinowy 5,0 zł/100 l 250 zł

Nawet wtedy, gdy Jaguar I-PACE zostanie naładowany na szybkiej stacji DC za wysoką stawkę poza abonamentem, to koszt napełnienia akumulatora będzie niższy niż zatankowanie do pełna auta o przeciętnym baku. Jak wypada porównanie na 100 km w cyklu mieszanym, zakładając różne zużycie paliwa dla auta spalinowego (żeby zasymulować spalanie dla auta miejskiego, kompaktu i dużego SUV-a)?

Pojazd Stawka za energię/paliwo Zużycie energii/paliwa Koszt na 100 km
Jaguar I-PACE 0,34 zł/kWh 22,0-25,2 kWh/100 km 7,48-8,56 zł
Jaguar I-PACE 0,66 zł/kWh 22,0-25,2 kWh/100 km 14,52-16,63 zł
Jaguar I-PACE 2,34 zł/kWh 22,0-25,2 kWh/100 km 51,48-58,96 zł
Samochód spalinowy 5,0 zł/100 l 6 l/100 km 30 zł
Samochód spalinowy 5,0 zł/100 l 8 l/100 km 40 zł
Samochód spalinowy 5,0 zł/100 l 10 l/100 km 50 zł

Jeśli Jaguar I-PACE będzie ładowany w domu przy taryfie nocnej, to za 30 zł można nim pokonać czterokrotnie większy dystans niż autem spalinowym, które zużywa 6 l/100 km i było tankowane za 5,0 zł/l.
Innymi słowy – brytyjski model, chociaż jest samochodem o sportowych parametrach, jest oszczędniejszy od auta miejskiego. Sportowe pojazdy spalinowe o podobnych osiągach do modelu I-PACE mogą zużywać nawet 12 l/100 km, więc w porównaniu z nimi elektryczny Jaguar można pokonać aż ośmiokrotnie dłuższą trasę.

Ponadto samochody elektryczne mają system rekuperacji energii. W Jaguarze I-PACE hamowanie regeneracyjne sięga 0,4 g. Auto ładuje się w trakcie jazdy (benzyny w baku auta spalinowego nie przybywa). Brytyjski model charakteryzuje się też bardzo niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego (Cx=0,29), co przyczynia się do zmniejszenia zużycia energii.

KALKULATOR ZASIĘGU JAGUARA I-PACE

W samochodzie w pełni elektrycznym (lub podczas jazdy w trybie elektrycznym samochodem hybrydowym "plug-in") akumulator zasila wszystkie pokładowe urządzenia. Dlatego też nie tylko Twój styl prowadzenia, ale także sposób korzystania z funkcji samochodu, a nawet warunki zewnętrzne mają wpływ na osiągany zasięg. Dostosuj ustawienia poniższego kalkulatora, by zobaczyć co wpływa na zasięg Jaguara I-PACE.
km
ZASIĘG PO NAŁADOWANIU
WPROWADŹ PONIŻEJ PARAMETRY

DOMINUJĄCE WARUNKI JAZDY:

Większość Twoich przejazdów odbywa się w obszarze miasta, a średnia prędkość wynosi ok. 27 km/h.

WARUNKI WE WNĘTRZU:

ROZMIAR KÓŁ:

TEMPERATURA ZEWNĘTRZNA: 0

Dodatkowo samochody elektryczne są tańsze w serwisie w porównaniu ze spalinowymi – mają prostszą konstrukcję, nie trzeba w nich wymieniać tylu płynów i podzespołów eksploatacyjnych ile w spalinowych (dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu wolniej zużywają się chociażby hamulce).

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ
Gdzie można ładować samochód elektryczny?
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?