Jakie paliwo do hybrydy? Tankowanie i ładowanie samochodów hybrydowych

Jeśli zastanawiasz się, jakie paliwo do hybrydy będzie najlepsze, pamiętaj o tym, by sprawdzić informacje znajdujące się koło wlewu paliwa oraz trzymać się zaleceń producenta samochodu zawartych w instrukcji. Jeśli auto jest przystosowane do spalania benzyny o liczbie oktanowej minimum 98, nie warto decydować się na wybór benzyny 95. A jeśli silnik elektryczny współpracuje z silnikiem dieslowskim, wybór musi paść na jakościowy olej napędowy. Sprawdź, czym różnią się samochody HEV, PHEV i MHEV oraz co warto wiedzieć o tankowaniu hybryd i ładowaniu aut hybrydowych typu plug-in.

Eksploatacja samochodów hybrydowych

Eksploatacja hybrydy zależy oczywiście od rodzaju napędu. W przypadku każdego auta hybrydowego konieczne jest tankowanie paliwa, choć układ PHEV pozwala robić to wyjątkowo rzadko. Eksploatacja hybryd typu plug-in wiąże się jednak również z ładowaniem akumulatora. Jak to wygląda w praktyce?

JAKIE PALIWO DO HYBRYDY BĘDZIE NAJLEPSZE?


Dostępne na rynku hybrydy to przede wszystkim auta, w których silnik elektryczny współpracuje z silnikiem benzynowym, choć w wybranych modelach dostępnych na rynku jednostka elektryczna współdziała z silnikiem Diesla.

W teorii tankowanie samochodu hybrydowego nie różni się więc niczym od tankowania klasycznego auta z silnikiem spalinowym. W przypadku benzyny warto jednak zwrócić uwagę na wskazówki producenta pojazdu dotyczące liczby oktanowej paliwa.

Dlaczego to takie istotne? Wyższa liczba oktanów oznacza większą odporność paliwa na niekontrolowany samozapłon mieszanki. Dzięki temu benzyna 98 wytrzymuje większe sprężanie, a co za tym idzie – spalanie mieszanki jest efektywniejsze. Niesie to za sobą wymierne korzyści dla auta i jego właściciela – niższe spalanie czy wydajniejszą pracę silnika.



Jeśli producent auta zaleca tankowanie benzyny o wyższej liczbie oktanów, nie warto uzupełniać baku benzyną 95. Większość samochodów hybrydowych, podobnie jak i benzynowych, jest dostosowana jednak zarówno do benzyny 95, jak i 98. Dla pewności warto jednak sprawdzić wskazówki i symbole dotyczące rekomendowanego paliwa, które zazwyczaj umieszczone są pod klapką wlewu paliwa.

W przypadku nielicznych hybryd PHEV należy dodatkowo pamiętać o zlikwidowaniu ciśnienia w zbiorniku paliwa tuż przed tankowaniem. Należy to robić, wybierając odpowiedni przycisk na desce rozdzielczej samochodu.

JAK ŁADUJE SIĘ HYBRYDĘ PHEV?


Największą zaletą hybryd typu plug-in jest pojemny akumulator, który pozwala na jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym na dystansie nawet kilkudziesięciu kilometrów. Zakładając, że właściciel takiego pojazdu pokonuje dziennie odcinki do ok. 50 km, może (ale nie musi) korzystać jedynie z silnika elektrycznego. Efekt? Nie musi tankować, a jego auto jest zeroemisyjne, co jest bez wątpienia rozwiązaniem typu win-win.



Kolejnym plusem samochodów hybrydowych PHEV jest to, że ich ładowanie jest wyjątkowo łatwe. Hybrydę plug-in ładuje się tak samo jak auto w pełni elektryczne. Pojazd można podłączyć do:

  • klasycznego gniazdka,

  • domowej ładowarki (znanej jako wallbox),

  • ogólnodostępnej ładowarki (zarówno z prądem stałym DC, jak i z prądem przemiennym AC).


Czas ładowania zależy od samego akumulatora, a także rodzaju czy klasy ładowarki. Oto jak przebiega uzupełnianie energii w przypadku Jaguara E-PACE P300e PHEV, wyposażonego w akumulator litowo-jonowy 16 kWh*:

Stacja szybkiego ładowania DC 50 kW Wallbox 7 kW Klasyczne gniazdko
30 min 90 min 5 h

                                                                                                        * Podane w tabeli czasy są przykładowe.

Samo gniazdo do podpięcia wtyczki przewodu ładującego zazwyczaj znajduje się pod klapką podobną do tej od wlewu paliwa, ale umieszczoną z drugiej strony samochodu, choć w niektórych modelach umieszczone jest w przednim błotniku lub na przednim pasie.

W przypadku stacji szybkiego ładowania przewód do ładowania najczęściej jest na stałe podłączony do ładowarki, nie trzeba więc korzystać z własnego przewodu. W przypadku ładowarek typu wallbox stosuje się z kolei zarówno rozwiązania z zespolonym przewodem, jak i wymagające podpięcia dodatkowego przewodu, zazwyczaj znajdującego się fabrycznie na wyposażeniu samochodu. Zwykle jako opcję można zamówić dodatkową ładowarkę do domowego gniazdka 230 V.

Uwaga! Tylko niektóre hybrydy plug-in mają możliwość szybkiego ładowania DC i gniazdo z dodatkowymi pinami, które to umożliwia. Warto zwrócić na to uwagę podczas wyboru auta.

Hybryda jako sposób na obniżenie emisji spalin

Rozwój technologii hybrydowej jest ściśle powiązany z coraz surowszymi normami emisji spalin, co stanowi spore wyzwanie chociażby dla silników Diesla. O ile pierwsze hybrydy przedstawiano jako znakomitą alternatywę dla jednostek wysokoprężnych z powodu niskiego spalania, to z czasem zaczęto zwracać coraz większą uwagę na kwestie ekologiczne.

Dodatkowa energia generowana przez silnik elektryczny działający w hybrydzie pozwala sprawniej przyspieszać, zwłaszcza na krótkich dystansach. Dzięki temu, szczególnie w mieście, zauważalny jest spadek zapotrzebowania na paliwo względem napędów spalinowych bez dodatkowego zasilania.

Diesel kontra hybryda

Do pierwszej dekady XXI wieku wiele osób uważało, że najlepszy rodzaj napędu to turbodiesel. Niskie spalanie czy wysoki i dostępny w szerokim zakresie obrotów moment to przewagi diesli nad tradycyjnymi silnikami benzynowymi.

Problem w tym, że podczas spalania oleju napędowego emituje się dużą ilość tlenków azotu, będących istotnym składnikiem smogu. Według badań prowadzonych przez naukowców ze Śląskiego Centrum Chorób Serca wspólnie z Uniwersytetem Śląskim podwyższony poziom tlenków azotu zwiększa występowanie zawałów serca o 12%, udarów mózgu o 16% i migotania przedsionków aż o 24%. W innych badaniach zwracano uwagę na wpływ smogu na zwiększone ryzyko astmy, występowania chorób płuc i nowotworów. Biorąc pod uwagę fakt, że spaliny emitowane przez samochody generują dużą część smogu, a ponadto uważa się je za jedną z kluczowych przyczyn globalnego ocieplenia, wspomniane coraz surowsze normy emisji spalin, wymuszające pracę nad mniej szkodliwymi rozwiązaniami niż napęd spalinowy, nie mogą dziwić.

Samochody hybrydowe wydają się w takiej sytuacji wyjątkowo rozsądnym wyborem. Przyjrzyjmy się bliżej ich wariantom i eksploatacji.

Rodzaje napędów hybrydowych

Samochody hybrydowe można podzielić na trzy kategorie: HEV, MHEV i PHEV. Jak działają poszczególne rodzaje hybryd i jakie są ich główne wyróżniki?

Rodzaj hybrydy HEV (klasyczna hybryda) MHEV (miękka hybryda) PHEV (hybryda plug-in)
Działanie Silnik elektryczny odzyskuje energię podczas hamowania rekuperacyjnego, a następnie oddaje ją wspomagając lub na krótko zastępując silnik spalinowy. Silnik elektryczny wspomaga główną jednostkę, pełniąc funkcję pomocniczą na biegu jałowym i podczas przyspieszenia. W praktyce, kierowca zauważy podobne działanie do systemów “stop-start”, ale nieco bardziej efektywne. Pojemny akumulator zasilający silnik elektryczny może być ładowany podczas jazdy, ale także po podłączeniu do prądu. Jego energia zasila mocny silnik elektryczny, który może samodzielnie napędzać
Główne zalety Krótkie dystanse, stosunkowo niewielkie prędkości, częste hamowanie i przyspieszanie – to naturalne środowisko hybrydy HEV, w którym pozwala ona na oszczędności względem silników spalinowych. Natomiast podczas jazdy autostradowej różnice w spalaniu między klasycznym napędem spalinowym a hybrydą HEV niemal nie występują. Takie rozwiązanie jest tańsze w produkcji (a zatem i w zakupie) od hybryd HEV – to pierwsza zaleta. Kolejna to znaczący spadek zużycia paliwa (i tym samym niższa emisja spalin) przy jeździe z niewielką prędkością. Przy napędzie PHEV, znanym także jako plug-in hybrid, na krótkich dystansach (w praktyce do 50-60 km) można korzystać z tańszego i bardziej ekologicznego napędu w pełni elektrycznego. Zawsze jednak możemy przełączyć samochód w tryb HYBRID, w którym będzie funkcjonował analogicznie do klasycznej hybrydy lub wręcz bardziej efektywnie, jeśli będzie miał do dyspozycji naładowany akumulator.
Jazda w trybie w pełni elektrycznym Kilka kilometrów Brak możliwości jazdy w trybie w pełni elektrycznym Kilkadziesiąt kilometrów

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Czy auto hybrydowe trzeba tankować?

Jak zatankować hybrydę?

Czy warto tankować hybrydę benzyną 98?

Czy samochody hybrydowe są tańsze w eksploatacji od spalinowych odpowiedników?

Ile realnie pali hybryda plug-in?