Hybryda typu plug-in, czyli PHEV (ang. plug-in hybrid electric vehicle), to pojazd o napędzie spalinowo-elektrycznym, który może być ładowany z sieci elektrycznej. Zasięg nawet kilkudziesięciu kilometrów na prądzie, duża moc czy tańsza eksploatacja względem spalinówek to tylko niektóre z zalet. Jak skonstruowane są modele PHEV? Czym samochód hybrydowy plug-in różni się od auta elektrycznego, tradycyjnej hybrydy i auta z konwencjonalnym napędem? Dowiedz się, czytając poniższy artykuł.
Spis treści:
1. Co to jest phev (hybryda typu plug-in)?
2. Jakie są zalety samochodów hybrydowych typu plug-in?
2.1 PHEV vs klasyczna hybryda (HEV)
2.2 PHEV vs napęd spalinowy
2.3 Hybryda plug-in vs napęd elektryczny
3. Zasięg hybryd PHEV
4. Osiągi samochodów hybrydowych PHEV
5. Jak ładować hybrydę plug-in i ile to kosztuje?
6. Napęd na cztery koła w hybrydach plug-in
6.1 Silnik elektryczny napędzający tylną oś
6.2 Silnik elektryczny napędzający obie osie
7. Najczęściej zadawane pytania
7.1 Hybryda plug-in - co to znaczy?
7.2 Czy hybryda plug-in ładuje się w trakcie jazdy?
7.3 Czy hybryda PHEV różni się od zwykłej hybrydy?
7.4 Jakie są koszty użytkowania PHEV?
7.5 Czy warto kupić hybrydę plug-in?
Co znaczy "PHEV"? Hybryda typu plug-in to pomost między tradycyjnymi hybrydami a samochodami elektrycznymi. Czym różni się hybryda HEV od hybrydy plug-in (PHEV)?
Klasyczna hybryda ładuje swoje akumulatory tylko podczas zwalniania w trakcie jazdy. Jest to rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii. Hybrydę PHEV natomiast nie tylko ładuje się podczas jazdy zamieniając energię kinetyczną samochodu w elektryczną, ale dodatkowo może być także ładowana z zewnętrznego źródła, dokładnie tak jak auto elektryczne. Jakie są plusy takiego rozwiązania?
Średni dzienny dystans, jaki pokonują europejscy kierowcy, to niecałe 33 km**. Czy auto typu plug-in hybrid może zaspokoić potrzebny związane z codzienną jazdą?
Przede wszystkim pojazd PHEV w trybie hybrydowym przeważnie ma zasięg na poziomie typowego samochodu spalinowego (zazwyczaj niższa pojemność baku rekompensowana jest przez niższe spalanie). Z kolei jazda przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej pozwala pokonać dystans przewyższający średni dzienny kilometraż.
Przykładowo: Jaguar E-PACE P300e PHEV ma zasięg w trybie EV sięgający 55 km (w cyklu WLTP). Większy F-PACE P400e PHEV ma zasięg elektryczny do 65 km. W przypadku obu hybryd plug-in dystans, jaki samochód można przebyć przy użyciu energii elektrycznej przewyższa typową codzienną trasę.
** dane Odyssee-Mure, https://www.odyssee-mure.eu/publications/efficiency-by-sector/transport/distance-travelled-by-car.html (dostęp 08.12.2023)
Kiedyś rozważając wybór jednostki napędowej projektanci samochodów mieli spory dylemat. Zastosowanie silnika wysokoprężnego pozwalało skorzystać z wysokiego momentu obrotowego, ale okupione było mniej sportową charakterystyką i mniej kulturalną pracą silnika. Silniki benzynowe charakteryzowały się przyjemną pracą, osiągały wysokie moce i prędkości obrotowe, ale były mniej ekonomiczne i często miały niedostatek momentu obrotowego przy niższych prędkościach obrotowych. Z czasem zaczęto stosować doładowanie, by kompensować w pewnym zakresie niedostatki obu typów napędu. To jednak napędy hybrydowe, w których silnik spalinowy jest dodatkowo wspomagany przez elektryczny, pozwoliły tak naprawdę połączyć “wodę z ogniem”. Duża moc i maksymalny moment obrotowy dostępny od chwili ruszenia, cicha i płynna praca, oszczędność, świetne przyspieszenie w szerokim zakresie prędkości – to zalety napędu hybrydowego.
Dla przykładu: Jaguar E-PACE P300e PHEV dysponuje łączną mocą 309 KM i momentem sięgającym 540 Nm, co pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h już w 6,5 s i rozwinąć prędkość do 216 km/h.
W przypadku Jaguara F-PACE P400e PHEV łączna moc to 404 KM, a maksymalny moment to 640 Nm. Efekt? Sprint do 100 km/h trwa zaledwie 5,3 s, a maksymalna prędkość sięga 240 km/h.
Hybrydę typu plug-in ładuje się de facto w ten sam sposób, co samochód elektryczny. Auto można podłączyć do gniazdka elektrycznego, domowej ładowarki (tzw. wallboxa) lub ogólnodostępnej ładowarki (standardowej na prąd przemienny AC lub szybkiej ładowarki prądu stałego DC). Konfigurując samochód należy jednak pamiętać o tym, by zamówić wszystkie potrzebne w późniejszej eksploatacji przewody.
Jak długo trwa ładowanie? Sprawdźmy to na rzeczywistym przykładzie. Jaguar E-PACE P300e, będący hybrydą plug in, ma akumulator litowo-jonowy o pojemności 15 kWh. Ładowanie od 0 do 80% trwa ok. 5 godzin, gdy korzystamy z normalnego gniazdka, 1 godzinę i 24 minuty przy użyciu domowej ładowarki AC 7 kW i tylko pół godziny po podłączeniu do stacji szybkiego ładowania DC 50 kW.
Przykładowe kalkulacje dla Jaguara E-PACE P300e PHEV dotyczące kosztu ładowania zostały przedstawione w poniższej tabeli.
Typ ładowania | Stawka za prąd | Koszt ładowania od 0 do 80% | Koszt ładowania od 0 do 100% |
---|---|---|---|
Gniazdko lub domowa ładowarka | 0,66 zł/kWh | 7,92 zł | 9,9 zł |
Stacja ładowania AC | 1,20 zł/kWh | 14,40 zł | 18 zł |
Stacja ładowania DC | 2,00 zł/kWh | 24 zł | 30 zł |
Podane stawki są przykładowe. Rzeczywisty koszt ładowania może się różnić przede wszystkim w zależności od oferty dostawcy prądu/ładowarki.
Silnik elektryczny może zostać w różny sposób wykorzystany w napędzie na cztery koła. Stosuje się różne rozwiązania – w zależności od typu i wielkości pojazdu.