Elegancka sylwetka, świetnie wykończone wnętrze i pewne prowadzenie – to cechy sportowej limuzyny. Jaguary XE i Jaguara XF to wzorcowe przykłady sportowych sedanów w brytyjskim stylu.
Spis treści:
1. Limuzyny Jaguara – sport i styl wpisane w DNA
2. Jaguar XE – bezkompromisowe wzornictwo, luksus limuzyny
3. Jaguar XF – sedan sportowo-reprezentacyjny
4. Jaguar XE i XF – pewność prowadzenia sportowego sedana
5. Najczęściej zadawane pytania
5.2 Czym się różni sedan od coupé?
5.3 Czym jest sportowy sedan?
5.4 Co wybrać – sportowego sedana czy coupé?
5.5 Jaki napęd powinien mieć dobry sportowy sedan?
5.6 Jakie cechy powinny mieć samochody sportowe?
5.7 Czy samochód sportowy może być wyposażony w napęd hybrydowy?
5.8 W jaką skrzynię biegów wyposażone są sportowe sedany Jaguara?
Jaguar był jednym z pionierów, jeśli chodzi o sportowe sedany. Zaprezentowany w 1968 r. model XJ (od „eXperimental Jaguar”) przyczynił się do stworzenia nowej kategorii pojazdów premium. Wyrafinowana pod względem wzornictwa limuzyna dostarczała wrażeń z jazdy na poziomie Jaguara E-TYPE, jednego z najlepszych samochodów sportowych w historii motoryzacji.
Spadkobiercami XJ są Jaguar XE i Jaguar XF. Tak samo jak klasyczny model z lat 60. XX w., współczesne samochody są eleganckie i komfortowe, a przy tym szybkie i niezwykle satysfakcjonujące w prowadzeniu. XE oraz XF to nowoczesne gran turismo, którymi z przyjemnością można pokonać trasę np. z Warszawy na włoską riwierę.
Model | Najmocniejszy silnik | Przyspieszenie od 0 do 100 km/h topowej wersji | Cecha charakterystyczna |
---|---|---|---|
Jaguar XE | Benzynowy 2,0 l o mocy 300 KM | 5,9 s | Bardziej zwarty i kompaktowy w porównaniu z XF |
Jaguar XF | Benzynowy 2,0 l o mocy 300 KM | 6,1 s | Dłuższy od XE o 28 cm z większą ilością miejsca dla pasażerów tylnego rzędu |
Sportowy sedan to typ samochodu, który powinien przyciągać spojrzenia. Nisko poprowadzona linia dachu, „podcięty” tył czy duże wloty powietrza to typowe cechy limuzyny o dobrych osiągach. Dlatego też wzornictwo Jaguara XE nie przez przypadek oddaje ekscytujący charakter prowadzenia.
Model XE to sedan klasy średniej premium o atletycznej sylwetce i wyraźnie opadającej linii dachu. Mocno wyrzeźbiona maska, klapa bagażnika z wytłoczonym spojlerem czy tylne lampy nawiązujące do modelu F-TYPE świadczą o sportowym stylu modelu.
Sportowy sedan to moc i stylistyka godna najszybszych coupé w połączeniu z komfortem znanym z limuzyn. Tego typu samochód powinien mieć dobrej jakości materiały wykończeniowe i misternie wykonane detale.
W związku z tym w kabinie modelu XE znalazły się grawerunki o wzorze monogramu marki Jaguar. Fotele mogą być opcjonalnie obszyte szlachetną skórą Windsor. Szwy odwzorowują ściegi piłek do krykieta. O poziomie wykończenia premium świadczą też m.in. ozdobne listwy czy znajdujące się na zagłówkach logo skaczącego jaguara.
Jaguar XF, podobnie jak model XE, pod względem proporcji nawiązuje do samochodów typu coupé.
Ma śmiałą, ale elegancką linię. Limuzyna wyróżnia się m.in. zoptymalizowanym pod względem aerodynamiki przednim zderzakiem z dużymi wlotami powietrza. Klasę XF podkreślają stylowe detale, w tym boczne wloty powietrza czy wąskie reflektory ze światłami do jazdy dziennej w kształcie podwójnej litery „J”.
Co istotne, samochód może być pomalowany lakierem British Racing Green. Charakterystyczna, butelkowa zieleń to tradycyjny kolor wyścigowych Jaguarów.
Jaguar XF to sportowy sedan, ale też luksusowa limuzyna. Krój foteli i boczków drzwi jest podkreślony przez ambientowe podświetlenie o zmiennej kolorystyce. Metalowe detale, przeszycia przypominające piłkę do krykieta i przyjemne w dotyku materiały mają podkreślać wysoką klasę auta.
Kabina Jaguara XF to połączenie najlepszych cech marki, tradycyjnie dobrego wykończenia z nowoczesnością. Przykładem może być zaokrąglony ekran dotykowy o przekątnej 11,4’, który jest tak harmonijnie wkomponowany w deskę rozdzielczą, że sprawia wrażenie, jakby unosił się w powietrzu.
Sportowy sedan różni się od typowych samochodów trójbryłowych właściwościami jezdnymi. Limuzyna o dobrych osiągach musi zapewniać pewność prowadzenia i dawać radość z pokonywania zakrętów.
W Jaguarze XE inżynierowie osiągnęli te cechy m.in. dzięki przedniemu zawieszeniu „double wishbone” oraz tylnemu “Integral Link”. Samochód prowadzi się precyzyjnie, ale jest przy tym komfortowy.
Zarówno Jaguar XE, jak i Jaguar XF mają nadwozia wykonane w dużej mierze z aluminium. Niska masa konstrukcji przyczynia się do poprawy zwinności.
Jaguar stosuje w modelach XE i XF technologię Tourqe Vectoring, czyli system inteligentnego wektorowania momentu obrotowego. W ciasnych zakrętach wewnętrzne koło jest przyhamowywane. Moment jest przekierowywany do koła o największej przyczepności. Przekłada się to na dużą stabilność i pewne trzymanie się drogi.
Jaguar XE i Jaguar XF mogą mieć charakterystyczny dla samochodów sportowych napęd tylny. Daje on dużą przyjemność z jazdy, zapewniając zwrotność na najbardziej krętych drogach. Auta mogą mieć też napęd AWD z systemem Intelligent Driveline Dynamics. IDD przewiduje utratę przyczepności, a nie tylko na nią reaguje. Z wyprzedzeniem przenosi moment obrotowy na koła, które mają największą przyczepność. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy w deszczu czy śniegu.