Czym jest i jak działa napęd FWD?

Czym jest i jak działa napęd FWD?

FWD to oznaczenie napędu na przednie koła. Ten typ napędu jest powszechnie stosowany w samochodach z silnikiem umieszczonym z przodu – przede wszystkim w autach rodzinnych klasy średniej, SUV-ach oraz modelach kompaktowych. W układzie FWD oś napędowa znajduje się tuż obok jednostki. Moment obrotowy jest więc przenoszony wprost na przednie koła bez udziału wału napędowego, wymaganego w innych rodzajach napędów. Obracająca się przednia oś „ciągnie” za sobą tylną część nadwozia, dzięki czemu pojazd zostaje wprawiony w ruch.

Co to jest napęd FWD?

Skrót „FWD” pochodzi z języka angielskiego. Jego rozwinięcie to Front Wheel Drive, co oznacza po polsku „Napęd na przednie koła”. W takim przypadku przednia oś jest odpowiedzialna zarówno za napędzanie samochodu, jak i skręcanie. Korzyści płynące z takiego rozwiązania dotyczą przede wszystkim niższych kosztów związanych z zakupem i użytkowaniem samochodu. W określonych sytuacjach drogowych FWD może lepiej sprawdzić się niż inne rodzaje napędu. Ma też jednak słabe strony, wynikające z ograniczeń powodowanych podwójną funkcją przedniej osi.

Jakie zalety ma napęd na przednią oś?

Dużym plusem napędu na przednią oś jest oszczędność przestrzeni. Ta cecha przekłada się zarówno na więcej miejsca w bagażniku, jak i wyższą wygodę jazdy. Jednostka napędowa w układzie FWD jest ustawiona poprzecznie. Dzięki temu komora silnika może być mniejsza, a zaoszczędzona przestrzeń zwiększy wygodę kierowcy i pasażera. Napęd FWD – w przeciwieństwie do innych typów napędu – nie wymaga tunelu, w którym mieszczą się podzespoły przekazujące napęd na tylną oś. W rezultacie zarówno bagażnik, jak i tylna kanapa mogą zaoferować więcej przestrzeni.

Kolejnym atutem FWD są właściwości jezdne. W wielu warunkach pozwalają one na łatwiejszą kontrolę samochodu, w porównaniu do napędu na tylną oś. W napędzie FWD silnik dociąża przednie koła, na które trafia moment obrotowy. Dzięki temu opony są mocniej dociśnięte do nawierzchni i dysponują wyższą przyczepnością podczas ruszania. W rezultacie samochód pozwala łatwiej włączać się do ruchu na mokrej lub zaśnieżonej drodze oraz skuteczniej ruszać na wzniesieniach i nawierzchniach nieutwardzonych niż w przypadku napędu na tylną oś. Budowa samochodów z przednim napędem sprawia również, że są one mniej podatne na boczne podmuchy wiatru.

Zaletą napędu FWD są także mniejsze koszty zakupu i eksploatacji, szczególnie w porównaniu do napędów AWD (na cztery koła). Przez brak skrzyni rozdzielczej i elementów przenoszących napęd na tylną oś, takich jak wał napędowy czy tylny mechanizm różnicowy, jego produkcja jest tańsza. Przekłada się to na niższą cenę. Samochód wykorzystujący napęd na przednią oś cechuje się również mniejszym zużyciem paliwa w stosunku do aut o napędzie AWD – lżejsza konstrukcja i mniejsze opory wewnętrzne wiążą się z wyższym zasięgiem na jednym baku.

Czym jest i jak działa napęd AWD?

Wady napędu FWD – ograniczenia wynikające z podwójnej funkcji przednich kół

W napędzie FWD przednia oś jest obciążona przez jednoczesne przenoszenie momentu obrotowego i nadawanie kierunku jazdy. Ma przez to większą tendencję do podsterowności podczas szybkiego pokonywania zakrętów niż inne rodzaje napędu. Podsterowność sprawia, że samochód nie może skręcać wystarczająco skutecznie. Zjawisko podsterowności zmniejsza oraz opóźnia reakcję układu na ruchy kierownicy. Przy pokonywaniu zakrętów z wyższą prędkością może to doprowadzić do poszerzenia zakrętu – wynoszenia samochodu w przeciwną stronę niż ta, w którą skręcamy.

Charakterystyka prowadzenia samochodu z napędem FWD ogranicza więc stosowanie tego układu w samochodach sportowych. Napęd na przednią oś nie pozwala na efektywne przenoszenie dużej mocy – najmocniejsze samochody sportowe z napędem FWD, tzw. hot hatch, rozwijają około 300 KM. To wystarczy, aby zapewnić ogromną satysfakcję z prowadzenia. Wśród sportowych samochodów z napędem na przednią oś nie ma jednak tzw. supercars, które pozwalają osiągać prędkości rzędu 300 km/h.

Sprawdź ofertę SUVów Jaguara z dużym bagażnikiem

Rozwiązania sprawiające, że samochód z napędem FWD pozwala na więcej

Aby samochód z napędem na przednią oś mógł efektywnie wykorzystać moc na poziomie 300 KM, musi być wyposażony w zaawansowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Samochód będzie wciąż jednak wyłącznie przednionapędowy, co obniża jego potencjał na śliskich nawierzchniach w warunkach zimowych. Podstawowym rozwiązaniem pozwalającym zachować zalety napędu FWD oraz poprawić dynamikę jazdy w zakrętach pozostaje napęd AWD. Idealnym przykładem opisującym cechy takiego rozwiązania jest Jaguar E-PACE. To kompaktowy SUV dostępny w wersji FWD, ale odmiany o większej mocy wykorzystują układ AWD. Dzięki temu pozwoli doskonale zobrazować różnice pomiędzy tymi dwoma typami napędu.

Sprawdź ofertę SUVów hybrydowych Jaguara

Jaguar E-PACE FWD – rodzinny SUV

Podstawowa odmiana Jaguara E-PACE wykorzystuje klasyczny napęd FWD, ze wszystkimi jego zaletami. Silnik podstawowej wersji Jaguara E-PACE rozwija 160 KM. Ten poziom mocy bardzo dobrze optymalizuje parametry jezdne, pozwalając jednocześnie łatwo utrzymać pełną precyzję prowadzenia w zakrętach. Samochody Jaguar od zawsze słyną z pewnego prowadzenia i nawet model przednionapędowy nie jest tu wyjątkiem. Doświadczenie marki Jaguar w projektowaniu samochodów sportowych zaowocowało także powstaniem mocniejszych odmian modelu E-PACE, w tym topowej wersji E-PACE 300 Sport. Aby lepiej połączyć korzyści wynikające z jazdy samochodem FWD ze skutecznym przenoszeniem wyższej mocy, zastosowano w nich napęd AWD.

Jaguar E-PACE AWD – z korzyścią dla wszystkich

Jaguar E-PACE występuje w 3 wersjach z napędem AWD. Dwie z nich to odmiany wysokoprężne, rozwijające 163 oraz 204 KM. Dostępne są również benzynowe jednostki o mocy 200, 250 i 300 KM. Sposób przeniesienia napędu przez układ AWD pozwala ograniczyć zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy na prostych odcinkach drogi. W razie potrzeby dołączona zostaje tylna oś, zapewniając dzięki temu napęd na wszystkie koła.

Napęd AWD współpracujący z wymienionymi jednostkami jest dostępny w wersji ”Standard Driveline” drugiej generacji, która została wzbogacona o system Driveline Disconnect. Układ kontroluje proporcje momentu obrotowego rozdzielanego pomiędzy przednią i tylną osią, pozwalając na całkowite odłączenie napędu od tylnych kół. Dzięki temu w trakcie spokojnej i płynnej jazdy samochód pozostaje całkowicie przednionapędowy, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

Gdy system wykryje konieczność jazdy z napędem przenoszonym na wszystkie koła, rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś. W ten sposób wysoka pewność prowadzenia może zostać zachowana w warunkach obniżonej przyczepności. Zwiększa się również precyzja pokonywania zakrętów dzięki zanikowi zjawiska podsterowności.

Jaguar E-PACE 300 Sport – drapieżne oblicze SUV-a

Najmocniejsza odmiana – Jaguar E-PACE 300 Sport, wykorzystuje w układzie przeniesienia napędu jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania. Zastosowany w niej system Active Driveline z aktywnym tylnym dyferencjałem pozwala skuteczniej rozdzielać moment obrotowy między kołami tylnej osi. Efektem są bardziej sportowe wrażenia z jazdy w zakrętach. Dodając do tego moc wynoszącą 300 KM, otrzymujemy zadziornego kompaktowego SUV-a o imponujących możliwościach drogowych. Co więcej, podczas stabilnej jazdy ze stałą prędkością może on wykorzystywać wyłącznie przednią oś, obniżając przy tym spalanie i emisję zanieczyszczeń.

W przenoszeniu napędu na tylne koła uczestniczą tu dwa niezależne, elektronicznie sterowane sprzęgła mogące przekazywać nawet do 100% mocy na lewe lub prawe tylne koło. Cała moc może zostać skierowana na jedno koło w ciągu 0,1 sekundy, umożliwiając wykorzystanie maksymalnej przyczepności dostępnej dla kół napędowych. To rozwiązanie przekłada się na wyjątkowe, sportowe odczucia podczas prowadzenia Jaguara E-PACE 300 Sport. Pozwala jednocześnie zachować oszczędny aspekt spokojnej jazdy FWD oraz bezpieczeństwo jazdy samochodem z napędem na obie osie.

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Czym różni się napęd FWD od AWD?

Czym różni się napęd FWD od RWD?

Jaki napęd jest bezpieczniejszy FWD czy RWD?

Co to jest nadsterowność w samochodzie?

Dla jakich kierowców napęd FWD jest odpowiednim rozwiązaniem?