AWD to typ napędu 4x4. Zapewnia przeniesienie momentu obrotowego na wszystkie koła. Może być napędem stałym lub dołączanym automatycznie. Pozwala bezpieczniej jeździć po asfalcie i zapewnia dobre właściwości terenowe. Sprawdź, czym jest AWD i jakie ma zalety.
Spis treści:
1. Jakie są rodzaje napędów 4x4?
2. W czym napęd AWD jest lepszy od napędu na jedną oś?
3. Dlaczego warto wybrać samochód z AWD?
3.1 Ekonomiczna i bezpieczna jazda
3.2 Przyjemność z prowadzenia
3.3 AWD w samochodach hybrydowych i elektrycznych
4. Najczęściej zadawane pytania
4.1 Czym jest napęd AWD?
4.2 Czym napęd AWD różni się od FWD i RWD?
4.3 Napęd na wszystkie koła czy na jedną oś – co lepsze?
4.4 Czy napęd na wszystkie koła AWD i napęd na cztery koła 4WD to to samo?
4.5 Napęd AWD z IDD – co to takiego?
Nomenklatura związana z napędami jest dość skomplikowana. Czym różnią się 4x4, 4WD i AWD? Wiele zależy tutaj od producenta. Dla jednej marki 4x4 będzie oznaczało napęd 4WD, dla innej AWD.
Przyjmując najbardziej popularną klasyfikację:
Napędy na oś przednią i tylną to rozwiązania, które mają swoje ograniczenia. Napęd przedni jest stosowany często w autach miejskich, kompaktowych, vanach czy crossoverach. Jak wskazuje nazwa, w napędzie przednim umieszczony z przodu silnik napędza przednie koła. Nie ma potrzeby stosowania wału napędzającego tył, więc to rozwiązanie jest kompaktowe, pozwalające wygospodarować bardziej przestronną kabinę i tańsze w produkcji w porównaniu np. z napędem tylnym.
Wadą jest gorsze prowadzenie w porównaniu do napędów na tył i AWD, ponieważ koła odpowiadają zarówno za przenoszenie mocy, jak i za skręcanie. Auto może być skłonne do podsterowności. Ponadto w pojazdach z napędem przednim stosuje się zazwyczaj mniejsze silniki niż w modelach z napędem tylnym i AWD, gdyż w przedniej partii samochodu muszą znaleźć się wszystkie podzespoły napędowe.
Napęd tylny jest używany w samochodach o charakterystyce sportowej, np. sedanach premium, coupé czy kabrioletach. Silnik może być umieszczony z przodu, centralnie lub z tyłu. W związku z tym, że koła przednie nie muszą przekazywać momentu na nawierzchnię, auta z napędem na tył są zwinne. Minusem jest ryzyko utraty kontroli nad autem i wpadnięcia w poślizg nadsterowny („ucieczka” tyłu). Nadsterowna charakterystyka jest jednak postrzegana jako zaleta tylnego napędu przez wielu fanów dynamicznej jazdy.
Nowoczesne rozwiązanie AWD to najczęściej napęd 4x4 dołączany automatycznie. Łączy w sobie zalety napędu przedniego i tylnego. Dzięki możliwości przenoszenia momentu obrotowego na cztery koła poradzi sobie z mocnym silnikiem SUV-a premium czy sportowego sedana.
Zapewnia przyczepność w niemal każdej sytuacji. AWD zareaguje przeniesieniem momentu w taki sposób, aby auto było stabilne w warunkach ograniczonej przyczepności, np. podczas opadów deszczu czy jazdy w terenie.
Nowoczesny samochód z AWD (napędem 4x4 dołączanym automatycznie) to auto, które spełni oczekiwania różnych kierowców. Warto wybrać pojazd z takim napędem nawet wtedy, gdy z utwardzonych dróg zjeżdża się okazjonalnie.