Samochód do ciągnięcia przyczepy? Postaw na Jaguara

Jeśli Twój samochód ma hak, jego praktyczność znacznie wzrasta. Do ciągnięcia przyczepy kempingowej, małej lawety na motocykle czy przyczepki na konia lub motorówkę najchętniej wybierane są SUV-y z silnikami wysokoprężnymi. Do takich modeli należą Jaguary F-PACE i E-PACE, samochody o sportowym zacięciu, które w razie potrzeby mogą pełnić funkcję „koni pociągowych”. Do ciągnięcia przyczepy nadają się jednak nie tylko SUV-y, ale również kombi czy sedany. Alternatywą dla diesla może być z kolei napęd hybrydowy lub elektryczny. Sprawdź, jakie możliwości w kwestii ciągnięcia przyczepy mają modele Jaguara.

Jaguar – pełna gama modeli do ciągnięcia przyczepy

Samochody Jaguara cechują się sportowymi osiągami, luksusowym wykonaniem, ale też wszechstronnością i praktycznością. Wiele modeli brytyjskiej marki to auta, które świetnie sprawdzą się jako auta do ciągnięcia przyczepy.

Pod względem możliwości związanych z jazdą z dużą przyczepą (np. kempingową), wyróżniają się SUV-y. Mniejszy Jaguar E-PACE ma uciąg wynoszący do 2000 kg. Dopuszczalna masa holowanej przyczepy modelu F-PACE to z kolei do 2400 kg. Niewiele mniej mogą uciągnąć sportowy sedan XE czy model XF limuzyna lub Sportbrake – odpowiednio do 1800 i 2000 kg.

E-PACE, F-PACE, XE oraz XF mają takie same możliwości, jeśli chodzi o poruszanie się z przyczepą lekką bez hamulca. Maksymalna masa takiego sprzętu, jaką można podpiąć do haka holowniczego to 750 kg.

Warto przy tym zaznaczyć, że maksymalny uciąg to dopuszczalna masa całkowita (DMC) holowanej przyczepy. Jeżeli producent podaje, że auto może holować przyczepę o DMC do 1000 kg, to do samochodu można podczepić np. przyczepę o masie 850 kg z ładunkiem ważącym 150 kg (w sumie 1000 kg).

JAGUAR E-PACE

JAGUAR E-PACE

E-PACE to miejski samochodów klasy premium, stworzony z myślą o kobietach i ich rodzinach, który doskonale łączy styl z codzienną praktycznością.
POZNAJ JAGUAR E-PACE
JAGUAR F-PACE

JAGUAR F-PACE

F-PACE to natomiast luksusowy SUV o dynamicznych osiągach, który dostarczy sportowych i lekkich doznań w prowadzeniu, jak i zaspokoi codzienne potrzeby całej rodziny.
POZNAJ JAGUAR F-PACE

SUV – oczywisty wybór jako auto do ciągnięcia przyczepy

Jakie auto do ciągnięcia przyczepy kempingowej lub każdej innej przyczepki będzie najlepsze? Pierwszym przychodzącym na myśl rodzajem nadwozia jest oczywiście SUV. To SUV-y naturalnie kojarzymy z najbardziej praktycznymi samochodami luksusowymi. W przypadku Jaguara auta sportowo-rekreacyjne (ang. Sport Utility Vehicle – SUV) nie są nimi tylko z nazwy. Łączą typową dla marki dynamikę prowadzenia z praktycznością.

F-PACE, największy SUV Jaguara, jest dostępny w wersjach o mocy od 163 do aż 550 KM. W przypadku jazdy z przyczepą, np. podczas caravaningu, ważniejszy jest jednak maksymalny moment obrotowy. W modelu F-PACE może on wynosić od 380 do 700 Nm.

Mocny, ze świetnie wykończonym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności do 1827 l (pomiar „na mokro”)* – taki jest Jaguar F-PACE. Jak wyglądają jego parametry, jeśli chodzi o jazdę z przyczepą?

Jaguar F-PACE ma uciąg sięgający aż 2400 kg (wersje spalinowe), więc może służyć do jazdy z dużą przyczepą kempingową czy przyczepą z motocyklami, ale też np. do transportu koni. Do SUV-a można też podczepić przyczepę lekką bez hamulca o DMC 750 kg, czyli maksymalnej dopuszczalnej przepisami.

Nacisk na hak to z kolei 100 kg. Dlaczego ten parametr jest tak ważny? Żeby jazda była bezpieczna, przyczepa powinna być jak najbardziej obciążona w swojej przedniej części, czyli właśnie w okolicach haka. Im więcej towarów znajduje się z przodu przyczepy, tym ryzyko „wężykowania” będzie mniejsze.

Również kompaktowy SUV Jaguar E-PACE może pełnić funkcję pojazdu holującego. Dopuszczalna masa holowanej przyczepy to 2000 kg. W przypadku przyczepy lekkiej i nacisku na hak parametry są takie same jak w F-PACE – odpowiednio 750 kg dopuszczalnej masy całkowitej i 100 kg.

Jaguary E-PACE i F-PACE są samochodami o sportowym zacięciu i stylistyce, a nie typowymi pojazdami użytkowymi, tak jak chociażby spartańskie pick-upy. Mimo to bardzo dobrze sprawdzą się do okazjonalnego ciągnięcia przyczepy, np. wtedy, gdy wybierasz się w wakacje na kemping. Samochody te mogą być wyposażone w elektrycznie wysuwany hak holowniczy. Gdy nie jest on potrzebny, można go schować pod zderzakiem. Dzięki temu hak holowniczy nie zaburza sportowo stylizowanej linii nadwozia.

JAGUAR I-PACE

Nasz w pełni elektryczny SUV, Jaguar I-PACE łączy ze sobą futurystyczny design, całkowitą redukcję emisji spalin i sportowe osiągi. Jazda nim jest niezwykle cicha, a źródłem niezwykłej przyjemności są błyskawiczne przyspieszenia (od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,8 s) dostępny w każdej chwili potężny moment obrotowy.

Sportowe kombi – praktyczne i dynamiczne auto z hakiem holowniczym



Samochodem do ciągnięcia przyczepy, który może stanowić alternatywę dla SUV-a, jest kombi. Wybór auta o praktycznym nadwoziu nie musi jednak oznaczać rezygnacji ze sportowych wrażeń, czego doskonałym przykładem jest Jaguar XF Sportbrake. Dynamiczne kombi występuje w wersjach D200 (diesel, 204 KM i 430 Nm) oraz P250 (benzyna, 250 KM i 365 Nm).

Jeśli chodzi o ciągnięcie przyczepy, Jaguar XF Sportbrake ma parametry zbliżone do SUV-ów. Dopuszczalna masa holowanej przyczepy wynosi od 1900 do 2000 kg. Tym dynamicznym kombi można też ciągnąć przyczepę lekką o dopuszczalnej masie całkowitej 750 kg. Nacisk na hak to 100 kg. Sam hak może być chowany elektrycznie.

Parametry związane z ciągnięciem przyczepy, bagażnik o pojemności do 1695 l (DIN; wg standardu VDA – 1342 l)** oraz dach, który wytrzymuje obciążenie do 100 kg. Wszystko to sprawia, że Jaguar XF Sportbrake to świetny model na wakacyjne wyprawy.

Sportowy sedan – elegancki samochód do ciągnięcia przyczepy



Jakie auto do przyczepy kempingowej nie jest wyborem oczywistym? Chociażby sportowy sedan. Ten typ pojazdu nie kojarzy się z pełnieniem funkcji czysto użytkowych, a raczej z pokonywaniem długich tras i jazdą po górskich serpentynach.

Elegancja i sportowe parametry na co dzień oraz praktyczność, gdy jest to potrzebne – tak można scharakteryzować Jaguara XE. Piękna limuzyna w stylu gran turismo może być wyposażona w elektrycznie wysuwany hak holowniczy, chowany pod zderzak.

Jak wypadają parametry, jeśli chodzi o caravaning i ciągnięcie różnych rodzajów przyczep? Jaguar XE jest pod tym względem bliski SUV-om i kombi. Uciąg sięga 1800 kg. Autem bez problemu można ciągnąć przyczepę lekką o dopuszczalnej masie całkowitej 750 kg, a dopuszczalny nacisk na hak to 75 kg.

Samochód elektryczny lub hybrydowy – nieoczywiste auto do jazdy z przyczepą



Samochody elektryczne i hybrydowe mogą ciągnąć przyczepę na haku holowniczym, mimo że popularny mit temu zaprzecza – ma on jednak swoje podstawy. Wiele aut na prąd i spalinowo-elektrycznych nie ma bowiem homologacji na hak. W przypadku Jaguara jest inaczej. Brytyjski producent zadbał o to, żeby również nowoczesne i ekologiczne modele były tak samo praktyczne jak samochody z napędem benzynowym i dieslowskim.

Wspomniany wcześniej Jaguar F-PACE w wariancie PHEV (hybryda typu plug-in) to samochód do ciągnięcia przyczepy, który niemal nie ustępuje pod względem możliwości autom spalinowym. Świadczy o tym uciąg do 2000 kg. Podobnie wygląda to w przypadku Jaguara E-PACE PHEV. Kompaktowy SUV premium ma możliwość ciągnięcia przyczepy o DMC do 1600 kg.

I-PACE, pierwszy w pełni elektryczny model Jaguara, to dowód na to, że pojazdy typu BEV mogą być przyszłością motoryzacji. Auto o zasięgu do 470 km (w cyklu WLTP) bez problemu poradzi sobie z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej 750 kg. Nacisk na hak wynosi 45 kg. Hak świetnie sprawdzi się też np. jako baza do montażu bagażnika rowerowego.

Jakie auto do przyczepy kempingowej i ciągnięcia innych przyczep?

Nie tylko SUV-y, ale także niektóre sportowe sedany i kombi segmentu premium mogą legitymować się dobrym uciągiem. Jeśli jesteś fanem klasycznej linii nadwozia, nie musisz więc wybierać pojazdu sportowo-rekreacyjnego.

Możesz zdecydować się na piękną limuzynę, np. Jaguara XE lub XF. Samochody te mają spore możliwości, jeśli chodzi o ciągnięcie przyczepy. Co istotne, mogą być wyposażone w elektrycznie wysuwany hak, który po schowaniu nie będzie zaburzać eleganckiej sylwetki.

W przypadku aut elektrycznych i hybrydowych warto sprawdzić zawczasu ich uciąg. Również one mogą bowiem odgrywać rolę samochodów do ciągnięcia przyczepy.

Najczęściej zadawane pytania

ZAMKNIJ
Jakie auto do przyczepy kempingowej będzie najlepsze?
Czy auto sportowe nadaje się do ciągnięcia przyczepy?
Czy hybryda lub elektryk mogą ciągnąć przyczepę?