Elektryczny SUV Jaguara – praktyczny i ekologiczny

Dobry SUV powinien wyróżniać się m.in. przestronnym wnętrzem, napędem na cztery koła czy wysokim momentem obrotowym. Wszystkie te warunki spełnia Jaguar I-PACE. Sprawdź, dlaczego elektryczny SUV może być alternatywą dla spalinowych i hybrydowych pojazdów sportowo-użytkowych.

Jaguar I-PACE – praktyczny SUV elektryczny

Jaguar I-PACE to prawdziwie elektryczny SUV, a nie auto przystosowane do jazdy na prąd. Brytyjski model charakteryzuje się zasięgiem wynoszącym do 470 km w cyklu mieszanym (wg pomiarów WLTP). Cechy SUV-a w tym przypadku to m.in.:

  • napęd na wszystkie koła AWD,
  • praktyczne nadwozie (przestronna kabina i dwa bagażniki),
  • nadwozie o wysokiej sztywności,
  • wysoki maksymalny moment obrotowy,
  • systemy wspomagające jazdę w terenie.

W pełni użytkowe nadwozie elektrycznego SUV-a

Jaguar I-PACE od samego początku był projektowany jako auto wyłącznie elektryczne. Akumulatory zostały umieszczone w podłodze, a silniki przy osiach kół. Dzięki temu, że podzespoły napędowe zajmują mało przestrzeni, wnętrze jest wyjątkowo przestronne – jak przystało na SUV-a.

Fotele przednie mogły zostać przesunięte do przodu w porównaniu z tradycyjnymi modelami spalinowymi czy hybrydowymi. Przekłada się to na większą ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnego rzędu.

Jaguar I-PACE ma też duży bagażnik. Jego pojemność to 656 l (wg normy DIN; 505 l VDA)**. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń rośnie do 1453 l (DIN; 1163 l VDA). Ponadto do dyspozycji jest kufer pod przednią maską, który ma pojemność 27 l.

Architektura samochodu elektrycznego nie wymaga zastosowania konwencjonalnej skrzyni biegów. Pozwoliło to wygospodarować dodatkową przestrzeń na przedmioty. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się schowek o pojemności 10,5 l, a w konsoli środkowej do dyspozycji jest miejsce na telefon czy klucze.

Najlepszy SUV – elektryczny i wszechstronny

Bez względu na rodzaj napędu SUV powinien być samochodem uniwersalnym, wygodnym w codziennym użytkowaniu. Akcesoria przygotowane dla modelu Jaguar I-PACE zwiększają jego wszechstronność i pozwalają lepiej dopasować pojazd do indywidualnych potrzeb.

Elektryczny SUV brytyjskiej marki może zostać wyposażony m.in. w Click and Go. Jest to uniwersalna baza mocowana do oparcia przedniego fotela, do której można podłączyć haczyk, wieszak na ubrania czy stację dokującą na tablet.

Jaguar I-PACE może grać rolę auta do przewozu zwierząt. Specjalne, odporne na zabrudzenia maty, transporter do bagażnika, miska turystyczna czy rampa ułatwiająca wchodzenie do kufra to akcesoria, które sprawiają, że podróż z pupilem jest wygodniejsza i bezpieczniejsza.



I-PACE może też z powodzeniem pełnić funkcję SUV-a rodzinnego. W katalogu Jaguara dostępne są foteliki dziecięce dla różnych grup wiekowych i wagowych, przystosowane do systemu ISOFIX.
Możliwości transportowe można zwiększyć poprzez montaż poprzeczek dachowych oraz przystosowanych do nich bagażników i boksu. Jaguar I-PACE sprawdzi się też jako SUV do ciągnięcia przyczepy. Można go bowiem wyposażyć w hak holowniczy. Maksymalny uciąg to 750 kg.

Wygodę codziennego korzystania z elektrycznego SUV-a Jaguara zwiększa też wodoodporna opaska na rękę Active Key 2. Można nią otwierać i uruchamiać auto bez kluczyka.

Poznaj akcesoria do wszechstronnego Jaguara I-PACE

Sztywne nadwozie

SUV to rodzaj pojazdu, który ma sprawdzać się na różnych nawierzchniach i typach dróg. Dobre prowadzenie zależy nie tylko od zawieszenia, ale też konstrukcji samochodu jako całości.

I-PACE to najsztywniejszy ze wszystkich modeli Jaguara. Udało się to osiągnąć m.in. dzięki zintegrowaniu akumulatorów ze strukturą nadwozia. Sztywność przekłada się na precyzyjne, pewne i bezpieczne prowadzenie w zakrętach. Przyjemność z jazdy na miarę auta spod znaku dzikiego kota to również zasługa idealnego rozkładu masy (50/50 między osiami) oraz nisko położonego środka ciężkości.

Wysoki moment obrotowy i duża moc

Moment obrotowy to siła, jaką dysponuje samochód, gdy trzeba wjechać na wzniesienie, wygrzebać się z piachu czy po prostu dynamicznie ruszyć z miejsca. Elektryczny SUV pod tym względem wyróżnia się nawet na tle mocarnych diesli montowanych w typowo terenowych pojazdach.

Silnik spalinowy przetwarza tylko ok. 30-40% energii z paliwa na energię mechaniczną. Elektryczny napęd Jaguara I-PACE ma sprawność na poziomie aż 97%.

Maksymalny moment obrotowy wynosi 696 Nm. Jest dostępny już przy ruszaniu, a przebieg krzywej momentu jest lepszy niż w jednostkach spalinowych. Moc też jest niebagatelna – 400 KM.

Napęd AWD elektrycznego SUV-a

Jeżeli SUV faktycznie ma być samochodem uniwersalnym, do jazdy zarówno po asfalcie, jak i gorszych nawierzchniach, powinien mieć napęd na cztery koła. Jaguar I-PACE jest wyposażony w zaawansowany napęd AWD, który zapewnia bezpieczeństwo i efektywne przyspieszanie nawet w trudnych warunkach.

Osie napędzane są przez osobne silniki, które pracują niezależnie. Elektroniczny system AWD rozdziela moment obrotowy pomiędzy poszczególne koła w zależności od warunków. Maksymalizuje to przyczepność, umożliwia pewną i bezpieczną jazdę tak na autostradzie, jak i szutrowej, wiejskiej drodze.

Systemy wspomagające jazdę w terenie

Elektroniczne układy do jazdy w terenie to wyposażenie, które powinno cechować nowoczesnego SUV-a. Jaguar I-PACE ułatwia kierowcy jazdę po bezdrożach m.in. za sprawą All Surface Progress Control (ASPC).

Ten zaawansowany system działa jak terenowy tempomat. Pozwala ustawić stałą prędkość od 3,6 km/h do 30 km/h podczas jazdy po błocie, śniegu, piasku czy mokrej trawie. Elektrycznego SUV-a można też wyposażyć w Adaptive Surface Response (AdSR), czyli system rozpoznający nawierzchnię, który dopasowuje pracę silnika i hamulców do warunków drogowych. W ruszaniu na śliskiej nawierzchni pomaga z kolei system Low Traction Launch, optymalizujący wykorzystanie momentu obrotowego.

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Jakie są najważniejsze cechy SUV-a?

Czym samochód elektryczny różni się od hybrydowego?

SUV elektryczny, spalinowy czy hybrydowy?

Czy SUV musi mieć napęd 4x4?

Czy SUV to auto rodzinne?

*https://www.jato.com/in-2021-battery-electric-vehicles-made-up-one-in-ten-new-cars-registered-in-europe/

*
* DIN: pojemność mierzona poprzez symulację wypełnienia przestrzeni bagażowej płynem. VDA: pojemność mierzona bloczkami o wymiarach: 200 mm × 50 mm × 100 mm.