Jakie opony do SUVa wybrać?

Jakie opony do SUVa wybrać?

Opony letnie, zimowe i wielosezonowe do SUV-ów różnią się od tych stosowanych do innych typów aut. Specyficzny napęd kół, masa i właściwości jezdne takich samochodów sprawiają, że bardziej uważnie należy podejść do decyzji o wyborze opon. Podstawą jest homologacja producenta samego pojazdu. Wszystko po to, by na prostej drodze, na zakręcie i w każdej innej sytuacji kierowcy mieli pewność, że ich auto zachowa się stabilnie i przewidywalnie. Ogumienie samochodów może wyglądać podobnie, ale diabeł tkwi w szczegółach.

Specyfika opon do pojazdów typu SUV

W przypadku samochodów typu SUV, bezpieczeństwo jazdy nabiera innego wymiaru. A w zasadzie trójwymiaru. Zarówno wielkość auta, jak i jego wysokość, ale przede wszystkim możliwość poruszania się po nieutwardzonych trasach zmieniają wiele w podejściu do opon. Dlatego pytanie "jakie opony do SUVa 4x4 wybrać" jest tak kluczowe.

Opis specyfikacji opon do aut typu SUV powinien zawierać informacje na temat różnych kluczowych elementów, które wpływają na ich wydajność i zastosowanie. Wśród nich są między innymi takie dane jak:


  • Rozmiar opon, to specyfikacja obejmująca nominalną szerokość, profil i średnicę koła. Rzeczywisty rozmiar, uwarunkowany tolerancją produkcyjną, odbiega często nieznacznie od nominalnych parametrów i zmienia się o kilka milimetrów w zależności od producenta.

  • Wskaźnik nośności i prędkości, informuje o maksymalnym obciążeniu i prędkości, które opona jest w stanie obsłużyć. Czytając te dane należy pamiętać, że są one ze sobą powiązane i indeks nośności określa dopuszczalne obciążenie, jakie może być przeniesione przez oponę przy prędkości określonej indeksem prędkości.

  • Indeks emisji hałasu, który odzwierciedla poziom zewnętrznego hałasu generowanego przez oponę podczas jazdy i nie zawsze wpływa to na komfort wewnątrz pojazdu. Poziom hałasu podzielony jest na klasy A, B i C

  • Wskaźnik zużycia paliwa (efektywność paliwowa), a więc klasa efektywności energetycznej, informująca o tym, jak oszczędna jest opona pod względem zużycia paliwa.

  • Klasa przyczepności opony na mokrej drodze, co jest istotne dla bezpieczeństwa jazdy w deszczu lub śniegu

  • Oznaczenia zimowe “M+S” i symbol płatka śniegu w zarysie trzech szczytów górskich.


  • Może to być również głębokość bieżnika, określająca zdolność do trzymania się na różnych rodzajach nawierzchni, czy dane o optymalizacji opony na przykład do jazdy pośniegowej.


Nowoczesne opony mają też wskazówki opisujące wykorzystywane technologie, w tym na przykład te dotyczące samouszczelniania się jej w przypadku przebicia.

Jaguar F-PACE
SPECYFIKA OPON DO POJAZDÓW TYPU SUV

Opony z homologacją

Zarówno przy jeździe po drogach asfaltowych latem czy w zimowych warunkach w lekkim terenie, nasze auto musi dać radę. Układ napędu auta jest taki jaki wybraliśmy, ale opony do SUVa zmieniamy i tu nasze bezpieczeństwo jest za każdym razem w naszym rękach.

Ogumienie powinno być szyte na miarę. Tu nie ma co oszczędzać, ani iść na skróty. Dobre opony dają precyzję prowadzenia, przez zwiększoną stabilność, ale i komfort jazdy zarówno na asfalcie, jak i w trudniejszych warunkach.

Na rynku dostępne są opony produkowane na zamówienie konkretnego producenta samochodu. To wszystko po to, by poszczególne parametry jezdne były na najwyższym poziomie. Opona z homologacją producenta samochodu może różnić się od uniwersalnej wieloma aspektami. Od wewnętrznej konstrukcji, użytej mieszanki, czy nawet geometrii.

Opony stworzone specjalnie do konkretnej marki, a nawet konkretnego modelu auta znakowane są symbolami. Dla aut marki Jaguar to J, J1, JRS. Należy je traktować jak części zamienne samochodu i nie należy ich zastępować produktami, które nie są przez producenta zalecane.

Homologacja, to też efekt współpracy producenta aut z producentem opon. To też swego rodzaju gwarancja użycia materiałów najwyższej jakości oraz dobre dopasowanie wynikające z testów.


Ważne jest, by pełną specyfikację sprawdzić przed wyborem nowych opon czy ich wymianie na kolejny sezon. Takie informacje znaleźć można na wnęce drzwi lub w schowku czy przy klapce wlewu paliwa. Najlepiej jednak skorzystać z autoryzowanych punktów obsługi każdej z marek aut czy salonów sprzedaży. Warto pamiętać, że dwie z pozoru identyczne opony mogą różnić się właśnie homologacją, a co za tym idzie ceną, ale także konstrukcją wewnętrzną i geometrią.

Znakowane opony homologowane stosowane są przez większość producentów dopracowanych samochodów luksusowych. W przypadku popularnych marek, producenci często decydują się na korzystanie z uniwersalnych opon, ale wskazują użytkownikowi, do których z modeli opon dostosowane są nastawy auta (tzw. homologacje nieznakowane). Jest także duża grupa samochodów, szczególnie starszych konstrukcji, do których producent zezwala montować dowolne opony, które mają właściwy rozmiar i indeksy.

OPONY Z HOMOLOGACJĄ

Opony zimowe do SUVa

Decyzję o tym, jakie opony zimowe do SUVa kupić należy poprzedzić głębszą analizą. Nikogo nie trzeba przekonywać, że śnieg i generalnie śliska nawierzchnia oraz niska temperatura znacznie wpływają na same opony i trakcję. To szczególnie ważne dla kierowców, którzy lubią testować zimą właściwości terenowe swoich SUVów.

Najbardziej charakterystyczny jest bieżnik opony zimowej. Posiada bowiem liczne lamele, także w strefach bocznych, nacięcia i rowki, które zwiększają przyczepność na śniegu i lodzie. Wzory bieżnika opon zimowych są zaprojektowane tak, aby zatrzymywać śnieg, co poprawia efektywność opony w warunkach zimowych.

Takie opony mają głębsze bieżniki i szersze rowki niż ich letnie odpowiedniki, co pozwala na lepszą kontrolę i utrzymanie trakcji w warunkach zimowych.

Opony zimowe do SUVA są oznaczone specjalnymi symbolami, takimi jak ikona góry z płatkiem śniegu. To restrykcyjnie unormowane oznaczenie, które świadczy o właściwościach zimowych opony.

Poza tym, opony zimowe, tym bardziej dla aut z napędem na cztery koła, są wykonane z specjalnych mieszanek gumowych, które zachowują elastyczność nawet w niskich temperaturach, co znacznie poprawia ich właściwości. Są wręcz zoptymalizowane do niskich temperatur, a ich parametry są dostosowane do warunków zimowych, co jest oznaczone na etykiecie informacyjnej. Utrzymują one wydajność i elastyczność w niskich temperaturach, co pozwala zachować wysokie osiągi SUV-a. Tylko wtedy da się bezpiecznie wykorzystać wszystkie cechy napędu na cztery koła w samochodach.

Opony letnie do SUVa

Opony wykorzystywane w wyższych temperaturach i głównie na suchych nawierzchniach, tworzone są z mieszanek gumowych dających lepszą przyczepność właśnie w takich warunkach.


Mają też inny wzór bieżnika. Jest on mniej skomplikowany w porównaniu do opon zimowych. To zapewnia lepszą stabilność, dobrą trakcję i wydajność na suchej nawierzchni.

Ten wzór często zawiera wzdłużne rowki przeciwwodne, które pomagają w szybszym odprowadzaniu wody z powierzchni opony, poprawiając stabilność jazdy na mokrej nawierzchni, nie zwiększając przy tym hałasu. Ogumienie letnie jest wręcz zoptymalizowane pod kątem zapewnienia precyzji kierowania na suchych, utwardzonych drogach.

Co ciekawe, opony letnie są projektowane z myślą o komforcie jazdy, dlatego zazwyczaj generują mniejszy hałas niż opony zimowe.

OPONY LETNIE DO SUVA

Opony wielosezonowe do SUVa

Opony do SUVa, których używamy jako ogumienie całoroczne, charakteryzują się pewnym kompromisem, by dało się ich używać w każdych warunkach.

Wzór bieżnika opon wielosezonowych jest zoptymalizowany tak, aby oferować akceptowalną przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, a także na śniegu. Posiadają one lamele i nacięcia, które poprawiają stabilność na śliskich nawierzchniach, szczególnie podczas jazdy pośniegowej.

Z kolei mieszanka gumowa w oponach wielosezonowych jest zaprojektowana tak, aby utrzymywać elastyczność i pewność w różnych zakresach temperatur. Są zazwyczaj trwalsze niż opony zimowe, co sprawia, że oferują dłuższą żywotność i są mniej podatne na zużycie.

Nie ma opon, które będą idealne w każdych warunkach, tak jak nie da się tych samych opon wykorzystać przy zmiennym klimacie bez utraty pewności, że zadziałają prawidłowo. Dlatego pytanie „jakie opony wielosezonowe do SUV-a wybrać” powinno nas skłonić do analizy czy nie lepiej wybrać opcję osobno na czas zimy i lata.

W wielu samochodach luksusowych znajdziemy mimo to opony z “all season w nazwie” na wyposażeniu fabrycznym. Warto jednak zwrócić uwagę, że w większości przypadków nie mają one oznaczenia płatka śniegu, a tylko oznaczenie M+S. W praktyce są to więc opony letnie ze wzorem bieżnika, który poprawia własności terenowe, a nie całoroczne. Na zimę producenci i tak zalecają zamianę ich na zimowe.

Jaguar F-PACE SVR
OPONY WIELOSEZONOWE DO SUVA

Innowacje w świecie opon

Opony z wygłuszeniem

Redukcję dźwięków zapewnia umieszczona we wnętrzu opony poliuretanowa pianka. Pomaga ona w pochłanianiu drgań powietrza, które powstają na styku bieżnika i nawierzchni. Pianka absorbuje fale rezonującego powietrza, redukując tym samym emisję hałasu o kilka decybeli. Co ważne, ta technologia nie wpływa znacząco na masę opony.

Pianka ogranicza hałas docierający do wnętrza auta, nie będzie więc miała przełożenia na opisany na etykiecie poziom emisji hałasu na zewnątrz.

Opony run-flat

Ta technologia polega na tym, że w przypadku utraty ciśnienia struktura opony opiera się na wzmocnionych ściankach bocznych. Dzięki zastosowaniu wzmocnionej konstrukcji daje to możliwość dalszej jazdy po uszkodzeniu opony, z prędkością ograniczoną do 80 km/h, na ograniczonym przez producenta dystansie. Ważne jest, by parametry takiej opony sprawdzić w instrukcji obsługi.

Taki system zapewnia też wyższą sterowność i stabilność jazdy, w przypadku nagłej utraty ciśnienia. To znacznie może zwiększyć pewność prowadzenia i komfort użytkowania samochodu, szczególnie przy dłuższych podróżach z większą prędkością.

Opony samouszczelniające

Na rynku znaleźć można też opony, których konstrukcja daje możliwość jazdy bez utraty ciśnienia powietrza, nawet po uszkodzeniu opony. To alternatywa dla technologii opon run-flat, pozwalająca na kontynuację jazdy po przebiciu bieżnika. Przebicia, przede wszystkim te do 4 mm, są samoczynnie uzupełniane przez masę uszczelniającą, która jest przyklejona do wyściółki wewnętrznej opony. To znacznie zwiększa bezpieczeństwo i komfort użytkowania samochodu.

Najczęściej zadawane pytania:

OTWÓRZ

Czy opony do SUVa mogą mieć różne ceny, ale wyglądać identycznie?

Czym różnią się opony w teren od zwykłych?

Jak często powinienem wymieniać opony w SUV-ie?

Czy terenowe opony są konieczne dla SUV-a?

Czy rozmiar opon ma znaczenie dla SUV-a?