Zawieszenie adaptacyjne to określenie, które może służyć do opisu kilku różnych rozwiązań. Najczęściej chodzi jednak o adaptacyjną amortyzację, czyli dopasowywanie na bieżąco i w ciągu milisekund ustawień zawieszenia do sytuacji drogowej. Dzięki amortyzatorom z bezstopniową technologią tłumienia drgań układ może regulować stopień twardości. Auto będzie komfortowe na nierównej drodze, ale sztywne w zakręcie. Jak działa zawieszenie adaptacyjne i jak wpływa na wrażenia z jazdy? Dowiedz się z poniższego artykułu.
Spis treści:
1. Zalety zawieszenia adaptacyjnego
2. Jak zbudowane jest zawieszenie adaptacyjne?
2.1 Amortyzatory adaptacyjne
2.2 Elektronicznie sterowany zawór
2.3 Czujniki
3. Jak działa zawieszenie adaptacyjne?
4. System Adaptive Dynamics w samochodach Jaguara
5. Najczęściej zadawane pytania
5.1 Czym się różni zawieszenie adaptacyjne od zwykłego zawieszenia?
5.2 Zawieszenie adaptacyjne – jak działa?
5.3 Czy warto wybrać zawieszenie adaptacyjne?
5.4 Jakie samochody mają zawieszenie adaptacyjne?
5.5 Jakie tryby może mieć zawieszenie adaptacyjne?
W standardowym zawieszeniu amortyzatory mają stałą charakterystykę tłumienia drgań. W rodzinnym SUV-ie, aucie miejskim czy vanie układ będzie raczej miękki. Amortyzacja będzie nastawiona na komfort. W limuzynie o zacięciu sportowym, coupé czy kabriolecie będą stosowane amortyzatory sztywniejsze, zapewniające lepsze trzymanie się drogi i zwinniejsze prowadzenie.
Zawieszenie adaptacyjne różni się od standardowego właśnie amortyzacją. W samochodach z tym rozwiązaniem montowane są amortyzatory adaptacyjne, czyli o zmiennej charakterystyce tłumienia.
Plusem tej technologii jest dopasowywanie pracy zawieszenia do aktualnej sytuacji. Adaptacyjna amortyzacja zapewnia balans pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. Poprawia też bezpieczeństwo. Podczas jazdy po nierównościach z niską prędkością zawieszenie stanie się miększe, żeby lepiej tłumić nierówności. Przy wejściu w zakręt usztywni się, zapewniając większą kontrolę nad pojazdem.
Zawieszenie adaptacyjne zapobiega też efektowi nurkowania, który występuje przy gwałtownym hamowaniu, gdy przód znacznie się pochyla. Taki system pracuje automatycznie, ale kierowca może mieć też możliwość samodzielnej zmiany ustawień (w zależności od modelu i wersji auta). Do wyboru mogą być tryby jazdy komfortowej lub dynamicznej.
Zawieszenie adaptacyjne to układ, który tworzą ze sobą elementy amortyzujące oraz elektronika.
Amortyzatory adaptacyjne to główne komponenty układu. Wypełnione są olejem. Ciecz jest odpowiedzialna za tłumienie nierówności. W środku amortyzatora znajdują się dwie komory (robocza i kompensacyjna) oraz dwa zawory. Dolny (denny) odpowiada za tłumienie przepływu oleju podczas ściskania (nacisku), a górny rozciągania (odbijania) amortyzatora.
Elektrozawór to element, który odpowiada za pracę amortyzatora adaptacyjnego i stopień tłumienia w danym momencie. Reguluje siłę przepływu oleju pomiędzy komorami.
Amortyzatory otrzymują informacje od jednostki sterującej (komputera), który z kolei pobiera dane od czujników. Sensory sprawdzają prędkość pojazdu, nacisk na pedał gazu i hamulca, kontrolują ruch kierownicy.
Komputer zbiera dane z czujników i na ich podstawie decyduje o zwiększeniu lub zmniejszeniu natężenia prądu w zaworze elektromagnetycznym. Trwa to milisekundy. W zależności od informacji z jednostki sterującej zawór otwiera się bądź zamyka.
Im bardziej jest otwarty, tym przepływ oleju pomiędzy komorami amortyzatora jest większy. Wzrasta poziom tłumienia, zawieszenie staje się miększe i bardziej komfortowe. Gdy zawór się zamyka, przepływ spada. Amortyzator się usztywnia, a zawieszenie zmienia charakterystykę na bardziej sportowe.
Jaguar produkuje samochody, które charakteryzują się połączeniem komfortu na poziomie premium oraz sportowych właściwości. Marka oferuje zawieszenie adaptacyjne w autach z różnych kategorii, w tym kompaktowych i rodzinnych SUV-ach E-PACE i F-PACE, limuzynach XE i XF, sportowym F-TYPE oraz pierwszym w pełni elektrycznym modelu I-PACE.
Wyrafinowany system Adaptive Dynamics analizuje przyspieszenie pojazdu, skręt kół oraz działanie pedału gazu i hamulca. Czujniki zainstalowane na rogach samochodu sprawdzają wychylenie nadwozia w każdej płaszczyźnie.
Adaptive Dynamics dokonuje pomiarów aż 500 razy na sekundę. Dzięki takiej dokładności amortyzatory z bezstopniową technologią tłumienia drgań dokonują korekt 100 razy na sekundę. Każdy amortyzator regulowany jest osobno, co przekłada się na: