Zawieszenie pneumatyczne dopasowuje prześwit samochodu do prędkości auta i warunków drogowych. Układ, w którego skład wchodzą m.in. komory powietrzne i sprężarka, na bieżąco obniża lub podwyższa położenie kół. Dowiedz się, jak działa zawieszenie pneumatyczne oraz w jaki sposób wpływa na komfort i osiągi samochodu.
Spis treści:
1. Zalety zawieszenia pneumatycznego
2. Z czego składa się zawieszenie pneumatyczne?
2.1 Komory pneumatyczne
2.2 Sprężarka
2.3 Komputer i sensory
2.4 Zasobnik i zawory
2.5 Zawory
3. Zawieszenie pneumatyczne – jak działa?
4. Nowoczesne zawieszenie pneumatyczne w samochodach Jaguara
4.1 Elektroniczne zawieszenie pneumatyczne
4.2 Zawieszenie aktywne z Adaptive Dynamics
5. Najczęściej zadawane pytania
5.1 Zawieszenie pneumatyczne - czy warto je wybrać?
5.2 Z czego składa się zawieszenie pneumatyczne?
5.3 Zawieszenie pneumatyczne z zwykłe - jakie są różnice?
5.4 Zawieszenie pneumatyczne - zasada działania
5.5 Czy zawieszenie pneumatyczne wpływa na osiągi?
Gwałtowne przyspieszenie i hamowanie, jazda w zakręcie, pokonywanie dziur i kolein, duże obciążenie bagażnika – to sytuacje, które wymuszają znaczny ruch zawieszenia. Zmiana położenia środka ciężkości czy dodatkowe obciążenie mogą negatywnie wpływać na komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Nadwozie może się przechylać, a we wnętrzu może być odczuwalna praca elementów resorujących.
W zawieszeniu pneumatycznym ten problem praktycznie nie występuje, ponieważ klasyczne sprężyny są zastąpione przez system komór wypełnionych gazem. Podczas pokonywania zakrętu przechyły nadwozia są minimalizowane, położenie kół jest bowiem dopasowywane na bieżąco, żeby zapewnić optymalny dla danych warunków stały prześwit. Dzięki temu auto prowadzi się pewniej i bezpieczniej.
Zawieszenie pneumatyczne może też lepiej wybierać nierówności w porównaniu z klasycznym, co poprawia komfort.
Ponadto zawieszenie pneumatyczne może obniżyć prześwit podczas jazdy z większą prędkością. W takiej sytuacji poprawia się współczynnik aerodynamiczny auta. Opór jest mniejszy, a zużycie paliwa niższe. Gdy zjedzie się z utartego szlaku, pneumatyka może zwiększyć prześwit, poprawiając właściwości terenowe. Zawieszenie pneumatyczne to także wygoda na co dzień. Samochód można obniżyć na postoju, żeby łatwiej było do niego wsiąść lub uzyskać lepszy dostęp do bagażnika.
W zawieszeniu pneumatycznym nie ma klasycznych elementów amortyzujących pod postacią sprężyn. Co wchodzi w skład układu?
Zawory nadmiarowe służą do regulacji ciśnienia w komorach pneumatycznych. Gdy w miechach jest za dużo gazu, nadmiar wypuszczany jest właśnie przez zawory.
W tradycyjnym zawieszeniu sprężyny uginają się w zależności od obciążenia czy przechyłu nadwozia. Przykładowo – podczas hamowania przednie ulegają ściskaniu, a tylne rozprężaniu. Przód auta pochyla się, tył zaś podnosi.
W zawieszeniu pneumatycznym tego typu ruch jest niwelowany. Komora pneumatyczna przy danym kole jest połączona z wahaczem. W sytuacji ściskania kompresor wtłacza dodatkową ilość gazu do miecha. Podczas rozprężania nadmiar gazu jest wypuszczany z komory.