Czym jest zawieszenie pneumatyczne? Budowa i zasada działania

Zawieszenie pneumatyczne dopasowuje prześwit samochodu do prędkości auta i warunków drogowych. Układ, w którego skład wchodzą m.in. komory powietrzne i sprężarka, na bieżąco obniża lub podwyższa położenie kół. Dowiedz się, jak działa zawieszenie pneumatyczne oraz w jaki sposób wpływa na komfort i osiągi samochodu.

Zalety zawieszenia pneumatycznego

Gwałtowne przyspieszenie i hamowanie, jazda w zakręcie, pokonywanie dziur i kolein, duże obciążenie bagażnika – to sytuacje, które wymuszają znaczny ruch zawieszenia. Zmiana położenia środka ciężkości czy dodatkowe obciążenie mogą negatywnie wpływać na komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Nadwozie może się przechylać, a we wnętrzu może być odczuwalna praca elementów resorujących.

W zawieszeniu pneumatycznym ten problem praktycznie nie występuje, ponieważ klasyczne sprężyny są zastąpione przez system komór wypełnionych gazem. Podczas pokonywania zakrętu przechyły nadwozia są minimalizowane, położenie kół jest bowiem dopasowywane na bieżąco, żeby zapewnić optymalny dla danych warunków stały prześwit. Dzięki temu auto prowadzi się pewniej i bezpieczniej.

Zawieszenie pneumatyczne może też lepiej wybierać nierówności w porównaniu z klasycznym, co poprawia komfort.


Sprawdź, czym jest i jak działa zawieszenie adaptacyjne

Ponadto zawieszenie pneumatyczne może obniżyć prześwit podczas jazdy z większą prędkością. W takiej sytuacji poprawia się współczynnik aerodynamiczny auta. Opór jest mniejszy, a zużycie paliwa niższe. Gdy zjedzie się z utartego szlaku, pneumatyka może zwiększyć prześwit, poprawiając właściwości terenowe. Zawieszenie pneumatyczne to także wygoda na co dzień. Samochód można obniżyć na postoju, żeby łatwiej było do niego wsiąść lub uzyskać lepszy dostęp do bagażnika.


Z czego składa się zawieszenie pneumatyczne?

W zawieszeniu pneumatycznym nie ma klasycznych elementów amortyzujących pod postacią sprężyn. Co wchodzi w skład układu?

Komory pneumatyczne

Zamiast sprężyn amortyzatorów w zawieszeniu pneumatycznym stosowane są komory pneumatyczne (inaczej – komory powietrzne lub miechy). Pod względem konstrukcji przypominają worek. Wewnątrz każdego miecha znajduje się tłok. Komory są napełniane pod ciśnieniem powietrzem lub azotem – w dawce, która pozwala zachować prześwit na wymaganym w danej chwili poziomie.

Sprężarka

Z komorami pneumatycznymi połączona jest sprężarka, zwana także kompresorem. Element ten odpowiada za wtłaczanie powietrza lub azotu do miechów.

Komputer i sensory

Zawieszenie pneumatyczne na bieżąco zmienia swoją charakterystykę w zależności od warunków drogowych. Położenie kół jest sprawdzane przez czujniki poziomu. Pracą zawieszenia zarządza jednostka sterująca. Jej zadanie polega na włączaniu i wyłączaniu kompresora oraz otwieraniu i wyłączaniu zaworów.

Zasobnik i zawory

Zasobnik to zbiornik, do którego trafia nadmiar powietrza lub azotu z komór pneumatycznych. W razie potrzeby układ może skorzystać z zapasu gazu zgromadzonego w zasobniku. Zastosowanie zbiornika pozwala odciążyć kompresor. Bez zbiornika sprężarka musiałaby cały czas się włączać i wyłączać, a co za tym idzie – byłaby bardziej podatna na przegrzanie.

Zawory

Zawory nadmiarowe służą do regulacji ciśnienia w komorach pneumatycznych. Gdy w miechach jest za dużo gazu, nadmiar wypuszczany jest właśnie przez zawory.

Zawieszenie pneumatyczne – jak działa?

W tradycyjnym zawieszeniu sprężyny uginają się w zależności od obciążenia czy przechyłu nadwozia. Przykładowo – podczas hamowania przednie ulegają ściskaniu, a tylne rozprężaniu. Przód auta pochyla się, tył zaś podnosi.

W zawieszeniu pneumatycznym tego typu ruch jest niwelowany. Komora pneumatyczna przy danym kole jest połączona z wahaczem. W sytuacji ściskania kompresor wtłacza dodatkową ilość gazu do miecha. Podczas rozprężania nadmiar gazu jest wypuszczany z komory.

Ogniwa pryzmatyczne

Nowoczesne zawieszenie pneumatyczne w samochodach Jaguara

Zalety zawieszenia pneumatycznego od lat są wykorzystywane do poprawy właściwości jezdnych samochodów spalinowych, szczególnie aut o większych gabarytach (limuzyn, pojazdów typu SUV). Rozwiązanie to świetnie sprawdza się jednak także w modelach EV.

Dlaczego zawieszenie pneumatyczne to dobry wybór do samochodu na prąd? Pokazuje to przykład Jaguara I-PACE. Pierwszy w pełni elektryczny model brytyjskiej marki może być wyposażony w elektroniczne zawieszenie pneumatyczne, opcjonalnie sprzężone z systemem aktywnej regulacji Adaptive Dynamics.


Dowiedz się więcej o zaletach zawieszenia pneumatycznego na przykładzie konkretnego modelu.

Pobierz cennik i katalog elektrycznego Jaguara I-PACE

Elektroniczne zawieszenie pneumatyczne

Kierowca może decydować o prześwicie. Po naciśnięciu przycisku zawieszenie może zostać podniesione maksymalnie o 48 mm – do 230 mm. Większy prześwit zwiększa możliwości terenowe Jaguara I-PACE.

Zawieszenie może zostać także obniżone o 10 mm poniżej standardowego prześwitu. Dzięki temu dostęp do wnętrza i bagażnika jest łatwiejszy.

Zawieszenie aktywne z Adaptive Dynamics

System Adaptive Dynamics na bieżąco monitoruje położenie kół, przyspieszenie oraz sygnały z układu kierowniczego, przepustnicy i pedału hamulca. Na podstawie tych informacji dopasowuje ustawienia zawieszenia. Adaptive Dynamics pozwala na zachowanie równowagi między zwinnością i sportową charakterystyką a komfortem.

Dzięki temu systemowi Jaguar I-PACE wyposażony w elektroniczne zawieszenie pneumatyczne zmniejsza swój prześwit o 10 mm po przekroczeniu 105 km/h. Redukuje to opór aerodynamiczny, co przekłada się na zwiększenie zasięgu samochodu.

Sprawdź zalety Adaptive Dynamics w praktyce. Umów się na jazdę próbną kompaktowym SUV-em premium Jaguarem E-PACE





Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ
Zawieszenie pneumatyczne – czy warto je wybrać?
Z czego składa się zawieszenie pneumatyczne?
Jak są różnice między zawieszeniem pneumatycznym a zwykłym?
Jak działa zawieszenie pneumatyczne?
Czy zawieszenie pneumatyczne wpływa na osiągi?