JLR TWORZY NOWY SYSTEM MAGAZYNOWANIA ENERGII ODNAWIALNEJ  ZE ZUŻYTYCH AKUMULATORÓW SAMOCHODOWYCH

SYSTEM MAGAZYNOWANIA ENERGII ODNAWIALNEJ



  • Dzięki współpracy z Wykes Engineering opracowany zostanie jeden z największych systemów magazynowania energii w Wielkiej Brytanii, aby gromadzić energię słoneczną i wiatrową dzięki używanym akumulatorom aut elektrycznych.

  • Battery Energy Storage System (BESS) pomoże w dekarbonizacji sieci, która będzie w stanie poradzić sobie ze szczytami zapotrzebowania. To dlatego, że 30 używanych akumulatorów Jaguara I-PACE może zgromadzić 2,5 MWh energii, co wystarczy do zasilenia około 250 domów na jeden dzień.

  • Ponowne wykorzystanie akumulatorów samochodowych jest częścią ambitnego planu JLR nastawionego na przyjęcie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym, która oparta jest na filozofii „Używaj mniej, używaj dłużej, używaj ponownie” w celu ograniczenia wykorzystania materiałów pierwotnych.

  • Inicjatywa wspiera dążenie JLR do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 roku w całym łańcuchu dostaw, produktach i operacjach w ramach strategii Reimagine.

  • Projekt jest priorytetowym działaniem badawczo-rozwojowym dla Wykes Engineering Ltd.


Jaguar I-PACE

JLR nawiązał współpracę z Wykes Engineering Ltd, liderem w sektorze energii odnawialnej, w celu opracowania jednego z największych systemów magazynowania energii w Wielkiej Brytanii, aby gromadzić energię słoneczną i wiatrową przy użyciu zużytych akumulatorów Jaguarów I-PACE.

Pojedynczy system Wykes Engineering BESS wykorzystuje 30 używanych akumulatorów I-PACE i może przechowywać do 2,5 MWh energii przy pełnej pojemności. Dostarczone akumulatory zostały pobrane z prototypowych i inżynieryjnych pojazdów testowych, a JLR zamierza dostarczyć wystarczającą liczbę akumulatorów do przechowywania łącznie 7,5 MWh energii – dając zasilanie 750 domów na dzień – do końca 2023 roku. Po tym czasie możliwe będzie stworzenie kolejnych systemów, aby w przyszłości pomieścić dodatkowe akumulatory usunięte z używanych pojazdów produkcyjnych.

Każdy BESS połączony z zaawansowanym falownikiem w celu maksymalizacji wydajności i zarządzania energią jest w stanie dostarczać energię bezpośrednio do sieci w godzinach szczytu, a także pobierać energię z sieci poza godzinami szczytu w celu przechowywania – do wykorzystania w przyszłości. Takie systemy magazynowania energii mają kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji sieci, ponieważ mogą radzić sobie z gwałtownymi szczytami zapotrzebowania i maksymalizować przechwytywanie energii słonecznej i wiatrowej w słonecznych lub wietrznych warunkach do wykorzystania w razie potrzeby.

W ramach współpracy technicznej firmy Wykes Engineering i JLR osiągnięta została pełna integracja bez konieczności wykonywania dodatkowych etapów, takich jak dostosowywanie modułów akumulatorów. Akumulatory są po prostu wyjmowane z Jaguara I-PACE i umieszczane w stojakach w pojemnikach na miejscu, co pomaga zmaksymalizować trwałość projektu.

Partnerstwo to stanowi ważny krok we wdrażaniu przez JLR zasad gospodarki o obiegu zamkniętym, stanowiących część strategii biznesowej mającej na celu osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 r.

Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju dotyczy całego łańcucha naszych pojazdów, w tym obiegu zamkniętego akumulatorów pojazdów elektrycznych. Nasze akumulatory są projektowane zgodnie z najwyższymi standardami, a ten innowacyjny projekt, realizowany we współpracy z Wykes Engineering, dowodzi, że można je bezpiecznie ponownie wykorzystać w sektorze energetycznym, aby zwiększyć możliwości w zakresie energii odnawialnej. Wykorzystanie 70-80% pojemności resztkowej w akumulatorach pojazdów elektrycznych przed recyklingiem świadczy o pełnym przyjęciu zasad obiegu zamkniętego – powiedział François Dossa, dyrektor wykonawczy ds. strategii i zrównoważonego rozwoju w JLR.

Cieszymy się, że możemy współpracować z Wykes Engineering nad tym pionierskim projektem, który pomoże odblokować prawdziwy potencjał energii odnawialnej. Opracowywanie takich projektów wykorzystania zużytych akumulatorów ma kluczowe znaczenie dla pomocy JLR w przyjęciu nowego modelu biznesowego gospodarki o obiegu zamkniętym i doprowadzeniu nas do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 roku – podkreśla Reuben Chorley, dyrektor ds. zrównoważonych operacji przemysłowych w JLR.

Zastosowanie stacjonarne zużytych akumulatorów, na przykład do magazynowania energii odnawialnej, może przekroczyć 200 gigawatogodzin rocznie do 2030 roku, dając globalną wartość przekraczającą 30 miliardów dolarów. Baterie JLR są zaprojektowane zgodnie z najwyższymi standardami i dlatego mogą być stosowane w sytuacjach niskiego zużycia energii, gdy ich stan spadnie poniżej rygorystycznych wymagań pojazdu elektrycznego, który zwykle pozostawia 70-80% pojemności resztkowej.

Współpracując z przodującymi w branży partnerami, opracowujemy kompletny ekosystem pojazdów elektrycznych, od akumulatorów po ładowanie, wspierając naszą transformację do zerowej emisji netto – dodaje François Dossa, dyrektor wykonawczy ds. strategii i zrównoważonego rozwoju w JLR.

Jedną z głównych zalet opracowanego przez nas systemu jest to, że kontenery są podłączone do sieci w taki sposób, że mogą absorbować energię słoneczną, która w przeciwnym razie mogłaby zostać utracona, gdy sieć osiągnie maksymalną wydajność. Nadwyżkę energii można teraz magazynować, dając drugie życie akumulatorom I-PACE. To pozwala nam zmaksymalizować ilość solarnej energii, którą generujemy na obszarze, z którego korzystamy – mówi David Wykes, dyrektor zarządzający Wykes Engineering.

Ponowne wykorzystanie akumulatorów samochodowych stworzy nowe modele biznesowe gospodarki o obiegu zamkniętym dla JLR w zakresie magazynowania energii i nie tylko. Gdy stan baterii spadnie poniżej poziomu wymaganego dla używanych już akumulatorów, JLR podda je recyklingowi, aby można było odzyskać surowce do ponownego wykorzystania w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym.

SYSTEM MAGAZYNOWANIA ENERGII ODNAWIALNEJ