Z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska, Jaguar TCS Racing ogłosił szereg proekologicznych udoskonaleń w całkowicie elektrycznym, wyścigowym Jaguarze I-TYPE 6.
Od sześciu miesięcy, w ramach działań z oficjalnym partnerem, firmą AERO, Jaguar TCS Racing pracuje z zespołem nad zastosowaniem ich przełomowej technologii materiałowej w całkowicie elektrycznych samochodach wyścigowych.
Jaguar TCS Racing, który bierze udział w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA, zastosował zaawansowaną technologię folii uretanowej AERO do wykonania asymetrycznej, czarno-biało-złotej okleiny swojego samochodu wyścigowego. Pionierska technologia AERO, stanowiąca alternatywę dla tradycyjnego lakierowania, to bardziej wydajny i proekologiczny proces produkcji i aplikacji. Powoduje to minimalny wpływ na środowisko z powodu rezygnacji z polichlorku winylu (PVC), braku emisji lotnych związków organicznych (LZO), przy jednoczesnym niewytwarzaniu dwutlenku węgla (CO2).
Tegoroczny Światowy Dzień Ochrony Środowisko zwraca uwagę na rozwiązanie problemu z tworzywami sztucznymi w ramach kampanii #BeatPlasticPollution. Według szacunków, każdego roku, 2,25 miliona ton mikrodrobin plastiku przedostaje się do oceanów. Tymczasem, firma AERO produkuje materiały, które w przeciwieństwie do tradycyjnych lakierów, nie rozdrabniają się i tym samym nie zanieczyszczają mikroplastikiem wód.
Jaguar I-TYPE 6 to pierwszy na świecie samochód wyścigowy o zerowej emisji netto, rywalizujący w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA, czyli pierwszym na świecie sporcie o zerowej emisji dwutlenku węgla. Samochody wyścigowe zostały zaprojektowane tak, aby pokazać, że wysokie osiągi i zrównoważony rozwój mogą współistnieć. Zastosowano w nich bowiem akumulatory wykonane z minerałów pozyskiwanych w sposób zrównoważony i nowe opony Hankook, które składają się w 30% z materiałów ekologicznych. A Jaguar TCS Racing poszedł o krok dalej, wykorzystując alternatywną folię AERO, produkowaną w niskich temperaturach przy minimalnej infrastrukturze, którą można również poddać recyklingowi lub upcyklingowi, po zakończeniu eksploatacji, co jest doskonałym przykładem gospodarki obiegu zamkniętego.
„W Jaguar TCS Racing nieustannie szukamy rozwiązań w ramach zrównoważonego rozwoju bez uszczerbku dla osiągów. We wszystkim, co robimy, uwzględniamy metody zużywania mniejszej ilości energii i zasobów. Współpraca z AERO jest rewolucyjna, ponieważ dostarczyła nam rozwiązanie, które pod każdym względem przewyższa tradycyjne lakierowanie. Farba jest lżejsza, trwalsza i ma znacznie mniejszy wpływ na naszą planetę. I nie dotyczy to również wyglądu. Nasze dwa samochody wyścigowe wyróżniają się na starcie dzięki charakterystycznym czarno-biało-złotym asymetrycznym nadwoziom. Z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska z dumą mogę również powiedzieć, że produkty AERO nie przyczyniają się do zanieczyszczenia oceanów mikroplastikiem, a nasze partnerstwo stanowi kolejny dowód na to, jak sport może inspirować do zmian” - powiedział James Barclay, szef zespołu Jaguar TCS Racing.
Od 2025 r. Jaguar stanie się w pełni elektryczną, nowoczesną marką luksusową i jednocześnie dąży również do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto w całym łańcuchu dostaw, produktach i operacjach do 2039 roku. Z kolei Jaguar TCS Racing zapewnia platformę do testowania i opracowywania innowacji, które przynoszą korzyści dla rozwoju pojazdów drogowych i wspierają zrównoważoną transformację w motoryzacji.
„Fantastycznie jest widzieć, jak zespół Jaguar TCS Racing współpracuje z firmami takimi jak AERO, które wprowadzają proekologiczne innowacje w technologii lakierniczej, obszarze tradycyjnie kojarzonym z dużym wpływem na środowisko. Takie zmiany wspierają szerszą strategię biznesową Reimagine, która obejmuje nasze zobowiązanie do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 roku” - dodała Rossella Cardone, dyrektor Biura ds. Zrównoważonego Rozwoju JLR.
Oprócz wdrażania i testowania proekologicznych rozwiązań technologicznych, Jaguar TCS Racing angażuje się również w innowacje na rzecz wydajności. Zespół wraz z grupą partnerów wykorzystuje konkurencyjny charakter Formuły E do przekraczania granic i odkrywania nawet najmniejszych korzyści. Precyzyjnie zaprojektowana technologia materiałowa firmy AERO zastosowana w samochodzie wyścigowym charakteryzuje się ultra lekką konstrukcją i eliminuje konieczność stosowania wielu warstw powłoki, co przekłada się na zmniejszenie masy.
Wykorzystując lakierowanie AERO, Jaguar TCS Racing poprawił jeszcze estetykę nadwozia samochodu wyścigowego, znacznie zwiększając także jego trwałość. Niezrównana technologia AERO opiera się na opatentowanych związkach, które zapewniają lepszą wytrzymałość w porównaniu z innymi systemami powłok. Właściwości warstwy lakieru bezbarwnego AERO eliminują mikrościerania i zapewniają maksymalną odporność na uderzenia kamieni, wpływ niekorzystnych warunków atmosferycznych, erozję oraz szereg chemikaliów i odczynników. Co więcej, konstrukcję i grubość AERO można zoptymalizować, aby zrównoważyć wagę i trwałość w całym pojeździe, stosując grubszą folię do obszarów o dużym zużyciu i lekką folię do powierzchni o niskim zużyciu.
„Pierwotnie opracowaliśmy AERO dla przemysłu lotniczego jako trwałe, lekkie, artystyczne rozwiązanie zastępujące farbę. Kiedy weszliśmy w przemysł motoryzacyjny, zwiększamy wydajność i wartość estetyczną w sportach motorowych. Jednak prawdziwym motorem działań, które ekscytują producentów, jest zrównoważony rozwój naszych produktów i wkład w gospodarkę o bardziej zamkniętym obiegu. Nasza firma jest zaangażowana w eliminację lotnych związków organicznych, CO2 i innych szkodliwych substancji zanieczyszczających, przy jednoczesnym utrzymaniu czy nawet poprawie wydajności i estetyki, aby zapewnić najwyższą jakość obsługi klienta. A Jaguar TCS Racing w naturalny sposób pasuje do innowacji, osiągów i ochrony środowiska!” - powiedział James E. McGuire Jr, dyrektor generalny AERO Sustainable Material Technology.
Po niedawnym podwójnym wyścigu w Dżakarcie, Jaguar TCS Racing weźmie udział w E-Prix w Portland w Oregonie w USA w 12. Rundzie, w sobotę 24 czerwca 2023 roku.